BMW history 1952 - 2015

BMW Model en Type Historie

100 Jaar BMW

BMW AG in Munchen is in 1916 ontstaan uit Rapp Motorenwerke, Bayerische Flugzeugwerke (BFW) en Fahrzeugfabrik Eisenach in Thüringen en de automobiel geschiedenis van BMW begon in 1928 met de productie van de Dixi, een in license gebouwde Austin Seven.

Dixi 1928 - 1931

 BMW 3/15 

3/20 1932 - 1934

 BMW 3/20 

Eerste BMW ontwerp gebaseerd op 3/15  'Dixi' .
De carrosserie werd gebouwd door Daimler-Benz in Sindelfingen.

.

.

.

303 / 309 / 319 / 329 1933 - 1937

 BMW 303 

 De eerste eigen ontworpen BMW auto's, met de karakteristieke niervormige grill werden geproduceerd vanaf 1933

.

.

.

.

.

315/1  319/1 1934 - 1937

 BMW 315/1 

 

326 1936 - 1941
 BMW 326
De geavanceerde 6-cilinder sportwagens en sedans, werden vanaf 1936 geproduceerd.
De 327 sedan en 328 roadster, snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd en vestigde BMW een reputatie als bouwer van sportieve auto's.

.

.

327 / 335 1937 - 1941

 BMW 327 

 

328 1936 - 1940

 BMW 328 

 

328 Kamm Touring Coupe1938 - 1940

 BMW 328 roadster 

 

320 1937 - 1938

 BMW 320 

 

321 1938 - 1950

 BMW 321 

 

Na WWII hervatte BMW de productie van auto's in 1945 met de vooroorlogse 321, tot het eerste na-oorlogse model, de 340, gebaseerd op de 326.  In 1953 produceerde de fabriek in Thüringen door de oost-west splitsing vanaf dat moment Wartburg en werd de nieuw herbouwde fabriek in Munchen, de bakermat van BMW

340 1949 - 1953

 BMW 340 

 

501 / 502 1952 - 1958 "Barokengel"

 BMW 501 

 

503 1955 - 1959

 503 

 

507 1956 - 1959

 507 

 

Isetta 1955 - 1962 

 Isetta 300 

 

 600 1957 - 1959

 Isetta 600

 700  1959 - 1965

 LS 700

 3200CS  1962 - 1965

 3200CS

1600 1966 - 1969

 Glas 1700GT

  

3000 1967 - 1968

 Glas 3000

  

E1 1961 - 1972

 1500 / 1600 / 1800 / 2000

Door gebrekkige verkoopcijfers van de luxe modellen en de lage marges op de, in licentie gebouwde, Isetta werd BMW bijna verkocht aan Daimler-Benz.
De investering van Quandt resuleerde in 1961 in de BMW 1500 "New Class" 
en na de overname van Glas in 1966, bouwde BMW een gamma van sportieve sedans en coupés die leverbaar waren met veel verschillende motoren, wat in de jaren zestig bijzonder was.

.

.

E2  1966 - 1977

1602 / 2002 / ti

De 02 serie werd al snel een succes en was in vele uitvoeringen leverbaar. De 2002 turbo (Alpina) met 170 pk was de eerste in serie geproduceerde wagen met een turbo en spreekt nog tot op de dag van vandaag tot de verbeelding.
In 1977 viel na 860.000 exemplaren het doek definitief voor de 02-serie.

.

.

.

 
 

E3  1968 - 1978

 2500 / 2800

 

E7  1972 - 1972 Elektro prototype

 1602

E9 1968 - 1974

 2800CS / 3.0CSi

 

E12 5-Serie 1972 - 1981

 BMW 5-serie

Met de komst van deze nieuwe 4-deurs sedan werd ook een nieuwe typebenaming geïntroduceerd die hedendaags nog steeds gehanteerd wordt.
Het eerste cijfer staat voor het model en het tweede deel voor de motorinhoud.

.

.

.

 

E21 3-Serie 1975 - 1982

 BMW 3-serie

 

 E23 7-Serie 1977 - 1987

 BMW 7-serie

 

E24 6-Serie1975 - 1989

 BMW 6-serie

 

E26 M1 1979 - 1981

 BMW M1 

 

M-Serie  1979 - 

 BMW M Motorsport 

 
E28 5-Serie 1981 - 1989

 BMW tweede generatie 5-serie

 

 E30 3-Serie 1983 - 1994

 3-serie 

 

Z1 1987 - 1991

 Z1

 

E31 8-Serie 1989 - 1999

 BMW 8-serie

 

 E32 7-Serie 1986 - 1994

 BMW 7-serie

 

E34 5-Serie 1988 -  1996

 BMW M5

 

E36 3-Serie 1991 - 1999

 BMW M3

 

E38 7-Serie 1994 - 2001

 7-serie

E39 5-Serie 1995-2003 

BMW 5-serie

Z3 1996 - 2003

 BMW Z3

  

E46 3-Serie 1998 - 2005

 BMW 320

 

Z8 2000 - 2003

 BMW Z8

 

E53 X5 1999 - 2006 

BMW X5 SUV

R5x / R60 MINI 2001 - heden

 Mini Cooper Countryman 

 De Mini One, de Mini Cooper en de Mini Cooper S werden voor het eerst samen gepresenteerd op de Tokyo Motor Show in 2001. De Mini bevat een aantal details die in haar klasse niet vaak zijn terug te vinden, zoals bijvoorbeeld twee rollbars en een meerarmige- achteras. Hoewel wordt voortgeborduurd op de oorspronkelijke Rover Mini's van weleer zijn de nieuwe BMW versies in alle opzichten zeer moderne, direct- sturende voertuigen die qua rijervaring iets weg hebben van een kart. Ook de veiligheid en de interieurs zijn geheel van vandaag, evenals, natuurlijk, de 4-cilinder motorisering.

.

.

E60 / 61 5-Serie 2003 - 2010

 BMW 5-serie 

 

E63 / 64 6-Serie 2003 -  2011

 BMW 6-serie

 
 

E65 / 66 
7-Serie 2001 - 2008

 BMW 7-serie

 

Z4 2003 - 2014 

 BMW Z4 

 

E71 X6 2008 - 2014

 BMW X6 SUV

E83 X3 2004 - 2010

 BMW X3 SAV

E81 - E88 1-Serie 2004 - 2014

 BMW 1-serie

 

E84 X1 2009 - 2014

 BMW X1

 

E90 / E91 / E92 / E93 / M3   3-Serie 2005 - 2012

 BMW 3-serie 

E92 M3 GT2   Le-Mans 2008

 BMW GT2 

 

F01 / F02 / F03 / F04 7-Serie 2008 - 2015

 BMW 7serie 

 

F06 / F12 / F13  6-Serie 2011

 BMW 6serie 



 
F07 5-Serie GT 2009

 BMW GT 

 

F10 5-Serie 2010

 BMW 5serie 

 

F20 / F21 1-Serie 2012

 BMW 1serie 

 
F25 X3 2011

 BMW X3 SAV


I3 2013

 BMW MCV zero emission Urban Electric car


F16 X6 2014

 BMW X6 SAV


F26 X4 2014

 BMW X4 SAV


F22 2-Serie Coupe 2014

 BMW  2serie 

F30 / F31 / F34 / B3 3-Serie 2012

 BMW 3serie 


F32 / F33 / F36 / F82 / F83 4-Serie 2014

 BMW 4serie 


F45 / F46 2-Serie Active Tourer 2014

 BMW  2-serie 

I8 2014

 BMW BVED plug-in hybride


G30 5-Serie 2015

 BMW 5-serie 


G11 7-Serie 2015

 BMW 7-serie 


 9- Serie

 BMW 9 serie 

 
 I5 

 BMW I5 

 

Met dank aan TIKO BMW Onderhoud & Reparatie Service Almere links

Bayerische Motoren Werke Geschiedenis