Daimbler-Benz History

Mercedes - Benz Motoren Historie 1900 - 2000


(door TIKO Almere)

Gottlieb Daimler & Carl Benz geschiedenis

Eerste Daimler Maybach Motor-1885
Daimler "Grandfathers Clock"  1885

In 1885 werden de stedelingen van Stuttgart, Duitsland, opgeschrikt door Paul Daimler, zoon van Gottlieb Daimler. Omdat hij een voertuig bestuurde op vier wielen die op houten spaken werd aangedreven door een  1 pk vier-cycle verbrandingsmotor, gebaseerd op de gasmotor van Nikolaus Otto.
De motorfiets zoals hij werd genoemd, aangedreven door een riem was de voorloper van alle auto’s. Gottlieb Daimler was de eerste man die gebruik maakte van een verbrandingsmotor in een wegvoertuig.
Dit was de doorbraak voor een benzine auto.
Benz boxer motor


Carl Benz startte zijn bedrijf Benz & Co in 1883, in Mannheim het zuid westen van Duitsland om industriële machines te produceren. Hij was bezig met de ontwikkeling van tweetaktmotoren, door vele uren ontwikkeling is een watergekoelde motorvoertuig op drie wielen ontstaan met één cilinder . Het eerste prototype reed op de openbare weg in 1885 door Mannheim.
In 1888 is de eerste langeafstandsrit met een automobiel gemaakt door zijn vrouw Bertha Benz, van Mannheim naar Pforzheim.
29 januari 1886 vroeg Carl Benz in Berlijn patent aan voor zijn driewielige motorwagen.
Sindsdien geldt deze dag als de officiële geboortedag van de auto.
De automobiel werd aangedreven door een zelf ontwikkelde en gebouwde verbrandingsmotor, een maximale snelheid van 15 km/h en aandrijving op de achterwielen.
In 1897 ontwikkelde Karl Benz de boxer-motor. Dit aandrijfsysteem, waarin twee horizontale tegengestelde cilinders één enkele krukas draaien, kreeg de naam "contra motor". Deze vlakke motor werd vanaf 1899 gebruikt in de Benz in passagiers-, race en vrachtauto's.

.

Mercedes-Benz Motoren

Mercedes 35pk
Mercedes Benz 1900 35pk

De naam Mercedes is ontstaan door Mercédès Jellinek, een dochter van de Oostenrijkse- Hongaarse consul, de heer Emil Jellinek. Aan het begin van april 1900, had Jellinek een overeenkomst gesloten met DMG (Daimler Motoren Gesellschaft) betreffende de verkoop van auto’s en motoren en het besluit werd genomen om de Jellinek pseudoniem te gebruiken als naam van een product. Bovendien werd overeengekomen dat een nieuwe motor ”met de naam Daimler-Mercedes” moest worden ontwikkeld. Twee weken later, bestelde Jellinek 36 van de voertuigen tegen een totale prijs van 550.000 marken - een forse bestelling voor die periode, dit totaal zou vandaag de dag gelijk aan 2,3 miljoen euro geweest zijn. Slechts een paar weken later plaatste hij een nieuwe bestelling voor nog eens 36 voertuigen, allemaal met acht pk motoren.

Het eerste voertuig, uitgerust met de nieuwe, door Wilhelm Maybach ontwikkelde 35 pk motor, werd geleverd aan Jellinek door DMG op 22 december 1900.





Ontwikkeling

Sleeve Valve Engine
Schuiven Motor

Paul Daimler nam in april 1907 het management van het designkantoor over, als opvolger van Wilhelm Maybach en in april 1909 besliste Daimler-Motoren-Gesellschaft testvoertuigen te bouwen met schuifklepmotoren die uitgevonden werd door de Amerikaanse Charles J. Knight.. In maart 1910 kocht Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) vergunningen om de Knight-motoren voor een periode van tien jaar in licentie te vervaardigen. Medio 1910 debuteerde het eerste productiemodel met een schuiven motor, een 16/40 pk Mercedes Knight met vier liter cilinder krachtbron, in de Parijs Motor Show. Serieproductie van het model begon vroeg in 1911 en bleef tot 1924 in productie. Twee andere viercilindermodellen, de 10/30 pk en de 25/65 pk, werden geproduceerd van 1913 tot 1915.
De rustige loop en extra vermogen woog echter niet op tegen de hoge productiekosten en geringe betrouwbarheid die DMG dwong tot verdere ontwikkeling van  het Otto motor principe.









 

Mercedes-Benz 35pk Engine
Mercedes Benz 35 pk

In de eerste decennia van de 20ste eeuw, werd aanzienlijke vooruitgang geboekt in het motorontwerp, inclusief de bovenliggende nokkenas met verticale as aandrijving en overhead kleppen. Experimenten werden uitgevoerd in een zeer vroeg stadium met kleptechnologie en dubbele ontsteking, maar ook met vier kleppen per cilinder en triple ontsteking technologie.
In 1926 zijn de firma’s DMG Daimler Motoren Gesellschaft en Benz & Cie gefuseerd tot Daimler-Benz AG. Vanaf dit moment zijn alle automobielen gefabriceerd onder de naam Mercedes-Benz.
Geinspireerd door technologie in de vliegtuigmotoren paste Daimler al in 1921, als eerste een compressor toe in automotoren. Mercedes-Benz introduceerde na WO II, op basis van de M136 uit de 170S het 220 (W187) model, met daarin een nieuw ontwikkelde M180 zescilinder lijnmotor.
In 1953 presenteerde "das Haus" de W120 "bolhoed" met zelfdragende 'ponton' carosserie met daarin de viercilinder M136 benzine- en OM636 dieselmotor.






 

OM138

OM138-Engine
OM138 diesel

Mercedes-Benz en de dieselmotor zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al in 1923 kwam de eerste Benz vrachtauto op de markt met een zelfontbrander. Na met verschillende dieselmotoren te hebben geëxperimenteerd, besloot Mercedes-Benz in 1934 om de beproefde zescilinder diesel truckmotor om te bouwen voor gebruik in personenauto's. Het resultaat was een 2,6 liter viercilinder dieselmotor met kopkleppen en een vijf maal gelagerde krukas. De motor maakte gebruik van het dieselinjectiesysteem van Bosch en produceerde 45 pk bij 3000 t/min. De W138 260D woog 1530 kilo en kon een snelheid van 95 km/h bereiken. Met een gemiddeld verbruik van 9,5 liter diesel bereikte de 260D met deze OM138 motor een afstand van meer dan vierhonderd kilometer, wat gezien het geringe aantal Europese tankstations handig was.

Zelfs voor naoorlogse begrippen was deze diesel personenauto zuinig. In vergelijking met de Mercedes-Benz 200 benzineversie verbruikte de 260 D vier liter brandstof per honderd kilometer minder. En hoewel een liter diesel in 1936 slechts 17 Pfennig kostte (de helft van een liter benzine) was het voor calculerende taxichauffeurs een extra reden om de dieselversie van Mercedes-Benz te kiezen.






DB601

DB601A-Engine
DB605 inverted V12
In 1929 verzocht het Reichswehrministerium (Duitse ministerie van defensie) Daimler-Benz om te werken aan een nieuwe, vloeistof gekoelde, omgekeerde V-12 zuigermotor. "Omgekeerd" betekend dat de krukas bovenaan, en de twee cilinderkoppen onderaan het 60 graden V cilinder blok moest komen i.v.m. het vrije uitzicht. Daimler-Benz begon in dezelfde periode raceauto's te ontwikkelen voor de 750kg Grand Prix-formule en de eerste van de Silver Arrow-motoren - de M25A - werden derhalve tegelijkertijd ontwikkeld. Fysiek hadden de twee motoren niets gemeen, maar in de technologische filosofie - het gebruik van vier kleppen per cilinder, rollagers die de krukas ondersteunen, en het gebruik van lichtmetaal legeringen - kwamen ze duidelijk uit hetzelfde ontwerpkantoor.
In samenwerking met Bosch werd voor de hoog vermogens vliegtuig motoren een injectie systeem ontwikkeld en succesvol toegepast in de DB600 reeks voor o.a. de Messerschmitt BF109.
Na WOII werd in 1954 een afgeleide van dit systeem toegepast in de W196 Formule 1 racewagen, in 1955 gevolgd door de  Mercedes-Benz 300SL W198. De eerste productie sportwagen met injectie.
Het latere Jetronic systeem waarbij de injectie voor de inlaatpoort plaatsvindt wordt door diverse autofabrikanten toegepast.






.

M121, M114, M127 en M108

M121-Engine
M121

De M121 motor werd ontwikkeld als eerste van een generatie efficiente motoren, afgeleid van de M180.
Dit gietijzeren blok met een lichtmetalen kop, hogere compressie en scherpere bovenliggende nokkenas, vindt in de periode van 1955-1968 toepassing in o.a. de W105, W110, W120, W121 en W180.
Voor de diesels was de OM621 een verdere ontwikkeling van de OM636.
Als zescilnder verschijnen de M108, M127 en M129, later M130.
In de periode van 1951 tot 1967 produceert MB een reeks 'Big Six' 3 L 6 cilinder motoren als M186 - M199 reeks die in 1969 eindigt met de als Solex 4A1 carburateur gevoede M123 voor de W123 250.
De M108, later als verbeterde versie M114, is de zescilinder versie met resp. een Jetronic mechanisch en elektro- mechanisch benzine inspuit systeem.
De M100 V8 completeerd het motoren programma





M115, M123, M116, M117

M115
M115

Het motorenpalet borduurt aanvankelijk voort op de concepten die bij zijn voorgangers worden gebruikt. De viercilinder carburatiemotor M115 met 2.0 en 2.3 liter motorinhoud en M123 2.5 6-cilinder werd grotendeels ongewijzigd uit de M114 overgenomen. De M116 & M117 V8 versies uit de M100. Toegepast in de R107, W114, W115, W116 en W123. Principieel nieuw is de bovenliggende nokkenas die door middel van een dubbele ketting werd aangedreven, uitgezonderd de 3.8l M116 motoren tot 1984.
Gedurende de bouwtijd (1968-1980 en de V8's tot 1992) werden er echter veel veranderingen doorgevoerd die deze motoren tot de meest betrouwbare en slijtvaste uit hun tijd maakten. Aan de keerzijde stond echter het relatief hoge verbruik en de bescheiden prestaties.
In de vroege jaren zeventig houdt men zich bezig met wankelmotoren maar daarvan komt, mede door de oliecrisis van 1973, weinig terecht.
Verlies van marktaandeel, strenge milieumaatregelen, vermindering van de brandstofkwaliteit, de brandstofprijzen en het gegeven dat een cilindervergroting op basis van de M130 geen uitgangspunt meer kon zijn, dwingt Daimler-Benz in 1969 tot een snelle ontwikkeling van een nieuwe motor.




M110

M110
M110

De M110 kan zeker als één van de meest bijzondere motoren van Das Haus gelden. Het is deze motor met zijn klassieke opbouw en zijn kenmerkende verbrandingsakoestiek die mede de zeer goede reputatie van Mercedes-Benz motoren en de snelle maar gedistingeerde limousines en coupés heeft gevestigd, terwijl deze motor eigenlijk een noodoplossing was.
Door de focus op de wankelmotor ontbreekt een modern zuigermotor concept bij Daimler-Benz midden jaren zestig. Daarom werd in 1969 besloten snel een motor te ontwikkelen die het gat in de, nog te introduceren nieuwe W123 mopf, zescilinders moest vullen en primair als aandrijfbron voor de R107 ingezet kon worden.
Opmerkelijk in deze motor zijn de, ketting aangedreven, dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC) die in tegengestelde richting draaien en de toepassing van een zgn. "cross-flow" cilinderkop met in V-vorm hangende kleppen.
Een productietijd van 14 jaar (1972-1985) is voor de M110, een uitzonderlijk resultaat voor een provisorium die tot op de dag van vandaag nog steeds als onverwoestbaar gelden.




  

OM615 / OM616 / OM617

OM617
OM617 5 Cylinder Diesel

De Mercedes Dieselmotoren genieten een legendarische reputatie. Taxichauffeurs hebben nog altijd dierbare herinneringen aan de schier onverwoestbare werkpaarden. Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig van de twintigste eeuw was circa 78 percent van de toegelaten taxi’s een Mercedes-Benz.

Het prestatievermogen van de OM 615 (OM staat voor "Leichtöl betrieben" Oelmotor) is zeer bescheiden en was al tijdens de bouwtijd onderwerp van kritiek. Een acceleratie van meer dan dertig seconden voor de “sprint” van 0 naar 100 was ook in de jaren zeventig niet erg passend meer. Daar staat tegenover dat de OM615 zeer zuinig en comfortabel is. Bovendien gaat het bescheiden temperament gepaard met onwaarschijnlijk hoge kilometrages. Kilometerstanden van 1.000.000 kilometer of meer zijn geen uitzondering.
De motoren worden ook toegepast in lichte bedrijfswagens zoals Unimog en Hanomag Henschel.
De op basis van de OM615 ontwikkelde OM616, met een opgeboorde inhoud van 2404 cc is de meest populaire motor in de W114 en W123.
Om de Diesel in het personenautosegment salonfähig te maken ontwikkeld MB de eerste vijfcilinder Dieselmotor ter wereld met 80 pk uit 3005 cc, die , voorzien van een uitlaatgascompressor de eerste turbodiesel personenwagen (W116) ter wereld opleverde.
Voor bedrijfswagens werd in samenwerking met MAN de OM4xx serie ontwikkeld.



M102 motoren bieden nieuwe kwaliteiten

W201-M103
M103 6-Cylinder

Als opvolger van de enigszins bedaagde M115 werden in de zomer van 1980 twee geheel nieuw ontwikkelde 2.0 en 2.3 liter motoren voorgesteld in de vorm van de M102. Vooral de nieuwe plaats van de kleppen, zoals toegepast in de M110, die tegenover elkaar in plaats van parallel gepositioneerd zijn, waardoor snelle mengselvorming mogelijk werd, leidden tot betere prestaties en een aanmerkelijk lager verbruik. De toepassing van een enkele nokkenas reduceert het gewicht en vereenvoudigd de constructie. De 2.0 liter motor werd met een enigszins gemodificeerde Stromberg carburateur van de voorganger voorzien. De 2.3 liter motor was voorzien van de mechanische K-Jetronic benzine-inspuiting die gezamenlijk met Bosch ontwikkeld was. Toegepast in de W123 en W201.
In 1983 ziet de M102.983 2.3 16-klepper het levenslicht.
Bij introductie van de W124 in 1984 worden de klepstoters hydraulisch bedient (Hydrostößel) en de nokkenas aangedreven door een dubbele ketting.
In de herfst van 1985 introduceerd Mercedes-Benz tevens de M103 zes-cilinder in-lijn motor. In combinatie met een vijf versnellingen handgeschakelde transmissie, levert de 2566-cc motor 122 kW.
De motoren waren verkrijgbaar als KAT-uitvoering (met gemonteerde katalysator) of als RÜF (Rückrüstfahrzeug: katalysator ombouw mogelijk). In oktober 1986 wordt de katalysator standaard uitrusting op alle Mercedes-Benz benzine personen- auto modellen.









Een levendige OM601 diesel maakt zijn debuut

OM603-Diesel-Engine
Mercedes Benz OM603 Diesel

In 1983 introduceerd MB een geheel nieuw ontwikkelde vier-cilinder diesel motor met een cilinderinhoud van 1997 cc die door voorbeeldige inkapseling de 'state-of-the-art' diesel technologie in Mercedes-Benz personenauto's inluidt en de reputatie van de W201
De OM602.961 motor was een 90-kW vijf-cilinder turbodiesel, afgeleid van deze inmiddels bewezen OM602 atmosferische motor. De uitlaatgas aangedreven turbocompressor verhoogde het vermogen met 24 kW en werd eveneens toegepast in SsangYong (OM662).

Vanaf februari 1989 begon Mercedes-Benz in het kader van het initiatief "Diesel '89" alle dieselmodellen uit te rusten met nieuw ontworpen prechamber verbranding met schuine brandstofinspuiting voor  efficiëntere verbranding. Deeltjesemissie verminderde met 40 procent dankzij deze optimalisatie en voldeden daarmee, zonder een deeltjesvanger of DPF, aan de strenge emissie eisen in de VS.

Een geavanceerd emissiebestrijdingssysteem, geïntroduceerd in 1990, verminderde de uitstoot nog meer. Om dit te bereiken, paste Mercedes-Benz een oxidatie katalysator toe die speciaal ontwikkeld werd voor dieselmotoren, gecombineerd met een uitlaat gas re-circulatie systeem (EGR).
In 1993 werd op basis van deze motor de  OM604 / 5 / 6 ontwikkeld met dubbele bovenliggende nokkenassen. De Lucas elektronisch gestuurde rotatie inspuitpomp, toegepast op de OM604, is echter onvoldoende betrouwbaar gebleken.

M104, M111, M119, M120

W124-2.3-16v
Mercedes Benz M104 2.3-16

Voor 1993 bood Mercedes zijn modellenreeks aan zonder categorie aanduiding. De E stond initieel voor Einspritzmotor tot de introductie van de gewijzigde W124 in 1993 waarbij de E refereerde aan de E-Class. Alle Benz motoren zijn uitgerust met brandstofinjectie en is de E als optie aanduiding overbodig.
Deze multiklep lichtgewicht motoren met variabele kleptiming luiden het tijdperk in van de processor gestuurde elektronische ontsteking en motormanagement met de M120 V12 als vlaggenschip die ook terug te vinden is in de Pagani Zonda.
Het basisontwerp van deze motor vindt zijn oorsprong bij de VAG groep en de 2.8l M104.900 is in de basis een VW VR6 met alleen het kleppendeksel en luchtfilter van Mercedes-Benz. Vanaf deze serie zijn de motoren geschikt voor benzine met ethanol ( E10 ) toevoeging.
De variabele nokkenasverstelling op de M111 en opvolger M271 kunnen olielekkage vertonen met motorschade als gevolg.
Tevens hebben de motoren uit de periode 1993 tot 1996 kabelbomen waarvan de kunstof isolatie verdroogd en afbrokkeld met allerlei problemen van dien.




.

M112, M113, M155

M113
Mercedes-Benz M113 V8 engine

De M112 is de eerste V6 van het Daimler concern en dit volledig aluminium en lichtmetalen blok vormt de basis voor de hedendaagse Mercedes motoren.
De 90° V-motoren kenmerken zich door de variabele 3-kleppen geometrie en dubbele bougies.
De M113 V8 is uitgerust met de mogelijkheid om 4 cylinders uit te schakelen (ZAS). Ook de kleppen van de betreffende cilinders worden uitgeschakeld door een vernuftig hydraulisch systeem die de gedeelde kleptuimelaars kan (ont)koppelen. de M137 is de V12 versie.






.



M152, M156, M157, M158, M159

M156
Mercedes-Benz M156 V8 engine
De M156 is de eerste V8-motor die zelfstandig door de Mercedes-AMG divisie is ontworpen. De vorige AMG motoren waren altijd gebaseerd op de originele motoren van Mercedes.
De motor is ontworpen voor toepassing als race-motor met een atmosferische beademing toegepast in diverse "AMG" modellen van Mercedes-Benz. De M156 heeft een cilinderinhoud van 6,2 liter (6208 cc) en deelt maar weinig onderdelen met andere leden van Mercedes-Benz motoren zoals de M155. De cilinderafstand, het blokontwerp en andere eigenschappen zijn uniek voor deze AMG-motor ontworpen.
Hoewel de inhoud 6.208 liter is, zal de motor als "6.3" op de markt worden gebracht vanwege de Duitse wetten die afronding naar boven tot de dichtstbijgelegen 100 cc vereist.
De atmosferische afgeleide motor  is de M152, de M158 een V12.






OM668, OM639, OM640

OM640
Mercedes Common Rail diesel
In 1997 gepresenteerde Common Rail dieselmotor voor de kleinere klasse voorwiel aangedreven types. De motor werd eveneens gebruikt in Thielert
& Diamond Aestra vliegtuigen.










.




OM611, OM612, OM613, OM646, OM647, OM648, OM651

OM646
Mercedes CDI diesel

Halverwege 1998 kwam de eerste CDI-motor van Mercedes, de OM611 op de markt en volgde de M60x diesel op. Deze motor had vier cilinders met een totale inhoud van 2,2 liter. In 1999 kwamen hierbij ook de OM612 en OM613 als vijf- en zescilindermotoren met 2,7 en 3,2 liter op de markt. Deze motoren werden vanaf het begin geleverd met turbolader, intercooler en vier kleppen per cilinder.
In de loop van de jaren werden de CDI-motoren van de eerste generatie gemodificeerd waarna ze een andere code kregen. De volumes bleven gelijk, alleen het vermogen steeg door verhoging van de inspuitdruk en geavanceerde in- en uitlaat technieken die overigens wel gevoelig zijn gebleken voor vervuiling van het inlaattraject en de zgn. vlinderkleppen in het bijzonder tot de introductie van de BlueTEC SCR (Slectieve Catalytische Reductie) die in de BlueEFFICIENCY modellen te vinden zijn.
De toepassing van piezo inspuiters (tot 2012) en afwijkende kettingspanner in de OM651 heeft geleid tot een ernstig probleem met de betrouwbaarheid.
De CDI motoren reeks is gevoelig voor regelmatig onderhoud. De zgn. 'black death' ofwel opbouw van teervormige vervuiling kan bij gebrekkig onderhoud een voortijdig einde van het motorblok betekenen.




OM628, OM629

OM628
Mercedes CDI V8 diesel
In 1999 presenteerde Mercedes zijn eerste V8 diesel De OM628 motor met turbolader, intercooler en vier kleppen per cilinder.
De OM629 is in volume gelijk, alleen het vermogen steeg door verhoging van de inspuit- en turbodruk









OM642

OM642
BlueTec Diesel

In Untertürkheim ontwikkelde V6 dieselmotor met Ad-Blue (BlueTec) technologie voor reductie van uitstoot broeikasgassen.
Een motor die kampt met notoire problemen betreffende olielekkages, balansassen,  turbo, EGR, gloeisysteem enz. enz.

Wordt welbeschouwd gezien als de slechtste MB dieselmotor ooit waarbij men wel moet realiseren dat, in vergelijking met andere merken, geacht wordt dat, gezien de reputatie van Daimler-Benz, een Mercedes-Benz motor minstens een 
½ miljoen kilometers probleemloos mee zou moeten kunnen.

Ook deze CDI motor (evenals de OM612) is toegepast in de Jeep & Chrysler modellen voor de europeese markt.






M160

M160
MIVEC M160

Deze motoren serie is begonnen als een gezamenlijke inspanning van Mitsubishi Motors en DaimlerChrysler (DCX), met Mitsubishi voor de ontwikkeling van de motoren en MDC Power GmbH voor de productie.
De MIVEC variabele kleptiming (inlaatkleppen) techniek en de Mercedes kenmerkende ketting aangedreven distributie, is de basis voor een reeks compacte 3- en 4 cilinder motoren die zijn toepassing vindt in de Smart en Mitsubishi Colt.






M133, M166, M266

M166
DCX M166

De alliantie met Mitsubishi verdween toen DaimlerChrysler haar aandeel in de Japanse autobouwer grotendeels van de hand deed, maar werd voortgezet in een joint-venture, tevens met Hyundai, in de Global Engine Alliance.
Deze motoren serie is de doorontwikkeling van de MDC motoren.
De DOHC 4-kleppen / cilinder en variabele kleptiming (inlaatkleppen) techniek, met de nog immer kenmerkende ketting aangedreven distributie, is de basis voor een reeks compacte motoren die zijn toepassing vindt in de A-klasse, B-Klasse, en Mitsubishi Space Star .
De B-klasse is daarbij tevens leverbaar met CVT automatische versnellingsbak.




M270, M271, M272, M273, M274, M276, M278

M274
M274 CGI

De BlueEfficiency motoren met common-rail directe inspuiting, 4 kleppen / cilinder en continue variabele kleptiming, turbo, start/stop systeem, elektronisch geregelde motorkoeling, piezo elektrische inspuiters en ver doorgevoerde gewichtsbesparingen leveren de moderne Mercedes-Benz een aandrijving met uitermate efficient brandstofverbruik en tevens de basis voor de Nissan Infinity. De M275 & M285 zijn AMG V12 uitvoeringen.
De M271, M272 en M273 motoren voor 2008 hebben ernstige problemen met overmatige slijtage van de kettinggeleiders en  balansassen.









M275, M277, M279, M285

AMG
M275 V12

De Mercedes-Benz vol aluminium 60 ° V12 motoren met tweevoudig-turbolader en intercooler die vanaf de jaren 2000 gebruikt werden. Gebaseerd op de atmosferische M137, eveneens SOHC, 3 kleppen per cilinder en twin-spark verschilt deze lijn in de structurele versterkingen aan het motorblok voor verbeterde stijfheid en betrouwbaarheid.
Toegepast in de AMG en Maybach modellen.












OM607, OM622,OM626

OM607
OM607

De direct ingespoten BlueEfficiency OM607 DCI motor is de eerste (diesel)motor uit de samenwerking tussen Renault, Nissan en Daimler-Benz en daarmee tevens de eerste motor in een Mercedes-Benz die niet uitgerust is met de kenmerkende onderhoudsvriendelijke ketting. Ook de type aanduidingen vervagen. Een A180 heeft geen 1.8 l motor, maar 'slechts' 1,5 met als argument dat deze motor met turbo evenveel vermogen levert als een atmosferische 1.8.
De OM607 wordt toegepast in de handgeschakelde Citan, A- en B klasse 160CDI en 180CDI
De R9 met een inhoud van 1,6 vind als OM622 toepassing in resp. de Vito (W447) / W205 (C-Klasse) & GLC.
De OM626 in de achterwielaangedreven W205 vanaf 2015 en heeft weer een distributieketting







Race Sport Technologie

PU106 F1
Mercedes Benz F1 Engine Technology
Daar waar in voorgaande jaren race motoren gebaseerd waren op gemodificeerde produktiemotoren zoals de M117, M119 en M120, dwongen aanpassingen in de reglementen in 1991 tot de ontwikkeling van een motor specifiek voor de C-groep met de, overigens niet succesvolle,  M219 als resultaat.
In 1994 leverde Mercedes Formule 1 motoren voor het Sauber team en het IndyCar Penske team die onworpen waren door Ilmor.

Na overname van het Brawn GP team in 2010 volgde echte successen pas in 2014, na eigen onwikkeling van de PU106 hybride motoren.
Met een thermisch rendement van ruim 40%,  in tegenstelling tot de conventionele F1 motoren, met een rendement van maximaal 29%, is de eerste PU160 motor de meest efficiente benzine krachtbron ooit geproduceerd.
Een feature van deze motor is de zgn. Motor Generator Unit die , in tegenstelling tot een conventionele turbo, de uitlaatgas & kinetische energie elektrisch omzet en opslaat om diezelfde turbo weer aan te drijven bij acceleratie vanuit lage toerentallen.
Gecombineerd met de overige ' waste energy' zoals bij afremmen,   ook wel bekend als ERS, is de motor in staat om per ronde, 30 seconden, 120kW extra te leveren.
Toepassing van deze technologie vinden we terug in de S-klasse Plug-In-Hybrid en de nieuwe motoren ontwikkeling.
 




Nieuwe Motoren Strategie

OM654
Daimler Benz Future Engine Strategy

In lijn met de strategische doelstelling van Daimler-Benz t.w. The best teams working on customer satisfaction and 
Green Technological leadership in the automotive industry, wordt, naast de hybride en elektrische aandrijvingen, een nieuwe reeks modulaire verbrandingsmotoren ontwikkeld die de basis moet vormen voor de gehele modellenreeks van Mercedes-Benz personenwagens en (kleine) bedrijfswagens.
Het eerste initiatief is de, op de M133 gebaseerde,  AMG M177 V8 motor.
Gebaseerd op dezelfde inhoud per cilinder, verder geoptimaliseerde techniek en kostenreductie door vereenvoudiging en normalisering worden voor de komende (nieuwe) modellenreeks de M254 / M256 benzinemotoren, en OM654 / OM656 dieselmotoren gepresenteerd.

Technische innovaties bij deze "Neu etwickelter Ottomotor" richten zich op gewichtsreductie, vermindering van wrijvingsweerstand en vermindering van thermische verliezen in koeling, uitlaatgas, aandrijving en krachtoverdracht.





Motoren Types Overzicht 

Inhoud  
(l)
Code Model Configuratie  Vermogen
(kW)
Distributie Type  BouwjarenChassis toepassing
1.7 - 1.8M136Carbl4 8V27 - 38TandwielOHV1949-1957120,136,191
2.2 - 3.0M130/M18xCarbl6 12V60 - 130Single ChainSOHC1951-1967108,109,110,111,113,114,188,189,194
3.0M189/19xInjl6 12V120 - 160Single ChainSOHC1952-1967108,109,112,198
1.8 - 2.0 M121 Carb l4 8V 70 - 80 Single Chain SOHC 1955-1968110,120,121
2.2 - 2.5M127/M129Injl6 12V84 - 100Single ChainSOHC1958-1968108,111,113,128
6.8M100InjV8 16V hydr.186 - 213Single ChainSOHC 1963-1977100,109,116
2.5M108Carbl6 12V96Single ChainSOHC1965-1969108,111,,113
2.5M114Carbl6 12V107Single ChainSOHC1968-1972114
2.0 - 2.3 M115 Carb I4 8V 70 - 81 Single Chain SOHC 1968-1981115,123,460
2.8 - 5.6M116/7InjV8 16V143 - 180Dual Chain *SOHC1969-1992107,108,109,111,116,126
2.8M110.92x/93xCarbl6 12V107 - 118Dual ChainDOHC1972-1985114,116,123,126
2.8M110.98x/99xInjl6 12V125 - 136Dual ChainDOHC1972-1985107,114,116,123,126,460
2.5M123Carbl6 12V104Single ChainSOHC1976-1985123
2.0 M102.92x Carb I4 8V 80 Single Chain SOHC 1980-1990123,124,201
1.8 - 2.3 M102 Inj  I4 8V 80 - 97 Dual Chain SOHC 1983-1993123,124,201,460
2.3 - 2.5 M102 Inj  I4 16V 97 - 150 Single Chain SOHC 1984-1993201
2.6 - 3.0 M103 Inj I6 12V 122 - 133 Dual Chain SOHC 1986-1993107,124,126,129,201,463
2.8 - 3.6M104Injl6 24V145 - 210Dual ChainDOHC1989-1999124,129,140,202,210,463
1.8 - 2.3 M111 Inj  I4 16V  90 - 137 Dual Chain DOHC 1992-2000124,170,202,203,208,210,220
4.2 - 6.0M119InjV8 32V205 - 298Dual ChainDOHC1989-1999124,129,140,205,210
6.0 - 7.0M120InjV12 48V290 - 391Dual ChainDOHC1992-2002129.140,205,215,216
2.6 - 3.7 M112 Inj V6 18V  125 - 260 Dual Chain SOHC 1998-2006163,170,2xx
4.3 - 5.4 M113 Inj V8 24V 208 - 458 Dual Chain SOHC  1998-2010129,163,2xx,463
0.9 - 1.9M133D.inj4V / Cyl60 - 103CVVTDOHC1998-117,156,176
5.8M137injV12  36V274Dual ChainSOHC1998-2002215,220
5.4M155D.injV8  32V460 - 478Dual ChainDOHC2004-199
6.2M156/159D.injV8 32V375 - 386Dual ChainDOHC2006-164,197, 2xx
5.5 - 6.0M157/158D.injV12 48V320 - 588Dual chainDOHC2011-212,,216,218,22x,Pagani
0.6 - 0.9M160injl3 6V45 - 101MIVECSOHC1997-168,450
1.4 - 2.0M166/266D.injl4 8V60 - 142CVVTDOHC1997-2012168,169,245,414,639
1.6 -  5,5 M27x CGI 4V / Cyl 90 -  470 CVVT DOHC 2011-117,164,171,176,2xx, 463
5,5 - 6,0M275/285inj.V12 36V 380 - 463Dual ChainSOHC2000-216,217,222,231,463
4.0M176/7/8CGIV8 32V310 - 375CVVTDOHC2015-190,205,463
2.0-3.0M254/6CGI4V / Cyl.135 - 320CVVTDOHC2016-205,213
1.7OM636Diesell4 8V28 - 32Single ChainSOHC1949-1961120,136,191
1.9 - 2.4OM62x/61xDiesell4 8V37 - 54Dual ChainSOHC1958-1987110,115,121,123,460
3.0OM617Diesel Turbol5 10V82 - 92Dual ChainSOHC1974-1990111,115,116,123,126,460
2.0 - 2.2 OM601 Diesel I4 8V 55 Dual Chain SOHC 1983-1993124,201,202,638
2.5 OM602 Diesel I5 10V 66 - 82 Dual Chain SOHC 1985-1993124,201,210,46x
3.0 - 3.5 OM603 Diesel l6 12V 81 - 111 Dual Chain SOHC 1986-1997124,126,140,463
2.0 - 3.0 OM604/5/6 Diesel Turbo  4V / Cyl 55 - 130 Dual Chain DOHC 1993-2001124,140,202,210,463
1.5-2.0OM668/640CDIl4 16V44 - 103Single ChainDOHC1997-168,169,245,414,450
2.1 - 3.2 OM6xx/651 CDI 4V / Cyl 60 - 150 Dual Chain DOHC 1998-117,2xx,,463,639
4.0OM628/9CDIV8 32V184 - 235Dual ChainDOHC1999-2010168,169,211,22x,
3.0OM642CDIV6 24V140 - 195Dual ChainDOHC2005-16x,2xx,46x,639
1.5OM607/626CDI4V / Cyl.66 - 80BeltSOHC2012-176,205,245,246,447
2.0 - 3.0OM654/6CDI4V / Cyl.143 - 290Single ChainDOHC2016-205,213

MB Logo historie
Met dank aan TIKO Mercedes Specialist Almere voor al uw motor problemen en Oldtimer.gerelateerd