Mercedes Benz oldtimer history 1886 - 2011

Mercedes-Benz model & type Historie

(door TIKO Almere)

125 jaar Mercedes Benz

Gottlieb Daimler was de eerste man die gebruik maakte van een verbrandingsmotor in een wegvoertuig.
Daimler ontwikkelde in 1885 in het Duitse Canstatt de Einspur, 's werelds eerste motorfiets. In 1886 ontwikkelde hij als eerste een vierwielig motorvoertuig.

Daimler zou op basis van dit voertuig een bedrijf opzetten voor de productie van auto's, samen met Wilhelm Maybach, die veel van de techniek uitvond. In 1890 werd de Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) gesticht te Cannstatt bij Stuttgart. De auto's kregen aanvankelijk de merknaam Daimler.
Vanaf 1899 promote en lanceerde  Emil Jellinek Daimler automobielen in race meetings, waar hij zou racen onder zijn pseudoniem 'Mercédès', de naam van zijn 10-jarige dochter.
Oorspronkelijk gebruikte Jellinek de naam niet als een merk, maar meer als een team- en rijdersbenaming. April 1900 sloot Jellinek een afspraak met DMG, betreffende de omzet van de Daimler-auto's en motoren. Deze beslissing werd genomen om een nieuwe motor te ontplooien, houdend aan de naam "Daimler-Mercedes"

Carl Benz startte zijn bedrijf Benz & Co in 1883, in Mannheim het zuid westen van Duitsland om industriële machines te produceren. Hij was bezig met de ontwikkeling van tweetaktmotoren, door vele uren ontwikkeling is een watergekoelde motorvoertuig op drie wielen ontstaan met één cilinder . Het eerste prototype reed op de openbare weg in 1885 door Mannheim.
29 januari 1886 vroeg Carl Benz in Berlijn patent aan voor zijn driewielige motorwagen.
Sindsdien geldt deze dag als de officiële geboortedag van de eerste auto.
In 1888 is de eerste langeafstandsrit met een automobiel gemaakt door zijn vrouw Bertha Benz, van Mannheim naar Pforzheim (194 km) en daarbij werd de allereerste 'tankstop' door een auto gemaakt bij een drogist in Wiesloch en liet bij een lokale schoenmaker de eerste remvoering aanbrengen, in de vorm van leren lappen, op de remblokken.

De autosportgeschiedenis van Daimler en Benz begint in 1894. In dat jaar vond op 22 juli de allereerste autorace, of eigenlijk betrouwbaarheidstest, in de geschiedenis van de mensheid plaats, de Concours des Voitures sans Chevaux – wedstrijd met karren zonder paard, in het Nederlands. Op dit concours, beter bekend als Paris-Rouen, had Benz een wagen voor Emile Roger geprepareerd en reden 4 coureurs in, door Daimler-Motoren-Gesellschaft ontworpen, Panhards. Ook reden de Peugeot’s, die als eerste en tweede eindigden, met een Daimler motor.

Beide bedrijven blijven hun eigen automerk en interne verbrandingsmotor produceren tot 28 juni 1926, toen Benz & Cie en Daimler Motoren Gesellschaft formeel wordt samengevoegd tot Daimler-Benz AG (Aktiengesellschaft) en wordt overeengekomen dat de merknaam Mercedes-Benz gebruikt wordt voor hun auto's.
De naamgevers en grondleggers hebben trouwens niets met die fusie van doen gehad. Daimler overleed al in 1900 en Benz trok zich lang voor ’26 uit de fabriek terug.

Een historisch overzicht

Mercedes Benz "Das beste oder nichts" innovatie gedurende 'the era of quality'

Benz Patent-Motorwagen 1886 - 1893 Benz Motor Car  (25 units produced)

 1885Benz.jpg 

 

Daimler Motorwagen 1886 Daimler Motor Car  

 1886 Daimler Motor Carriage 

 

Daimler Stahlradwagen 1889   (2)    

 Daimler-Stahlradwagen.jpg 

 

Benz Victoria / 5Hp / Vis-a-Vis / Phaeton 1893 - 1896  (452)      

 Benz-Victoria 

 

Benz Velo 1894 - 1900  (572)  

 Benz-velo.jpg 

 

Daimler Riemenwagen 1895 - 1899  (150)   In 1896 de eerste taxi 

 Daimler-Riemenwagen 

  

Benz Omnibus 1895 - 1896   (4)

 Benz Bus 

 

Benz Dos-a-Dos 1897 - 1901  Eerste auto met boxermotor

 BenzDos a Dos 

 

Benz Ideal 1898 - 1902  (300)

 Benz Ideal 

 

Daimler Phoenix 1897-1902  (140)

 Daimler-Phoenix.jpg 

 

Benz Mylord Coupe 1900 

 Benz-Mylord 

 

Mercedes 35 hp 1901  transitie van 'koets met motor' naar automobiel

 Mercedes 35hp.jpg 

    

Benz Spider 1902 .

 Benz Spider

 

Mercedes Simplex 45 HP 1902 - 1909  (1,510)

 Mercedes simplex

 

Benz Parsifal 35/40 1903 - 1907

 Parsifal

 

Mercedes 28/32 1904 - 1909

 Mercedes 28/32

 

Mercedes Phaeton 28 1905

 Mercedes Doppel Paeton

 

Benz Omnibus 1906 - 1914

 Benz Bus

 

Mercedes Mixte 1907 - 1914  Eerste hybride auto

 Mixte

 

DMG Dernburg 1907  Eerste 4-wiel aangedreven auto

 4 wheel drive

 

Mercedes 24/40 Landaulet 1907 - 1910

 Mercedes Landaulet

 

Benz "Prinz Heinrich" 1908 - 1911

 Prinz-Heinrich Fahrt

 

GP Mercedes 1908

 Grand Prix

 

Blitzen Benz 1909

 Paris - Blitzen Benz - 1909

 

Benz 22/35 22/40 22/50 1909 - 1915  Eerste Benz auto met cardan aandrijving

 Benz 22/50

 

Mercedes Knight 16/40 16/45 16/50 1910 - 1924  (5,500)

 Mercedes Knight

 

Mercedes 38/70 Touring 1911

 Touring

 

Benz 10/30  1912  - 1927

 Benz 10-30 PS Torpedo

 

Mercedes Grand Prix Racing Car 1914         

 GP racing

 Mercedes Indianapolis 500 Racing Car 1915         

 Indianapolis

 

Doordat hun financiers, waarvan de Deutsche Bank de belangrijkste was, vooral het leger en de overheid als afzetmarkt zagen, waren de Daimler Motoren-Gesellschaft en Benz & Cie rond 1910 de slag op de wereldmarkt voor personenauto’s aan het verliezen.
Gedurende de Eerste Wereldoorlog schakelden beide bedrijven volledig over op de productie van oorlogsmaterieel, want in het Duitse leger viel wat motorisering betreft nog een flinke inhaalslag te maken en werd n rap tempo voornamelijk  rollend materieel voor militaire toepassingen ontwikkeld en geproduceerd.

Benz 18/45 1914 - 1921         

 18/45

 
Benz  16/50 & 21/50 & 28/95 1914 - 1924

 Benz 16-50 PS Tourer

Mercedes 28/60 Knight 1915         

 28/60 Knight

 
Mercedes 27/70 1918         

 27/70

 
 
Benz  6/18 & 6/45 1918 - 1923

 Benz 6/18

Benz  27/70  1919 - 1923

 Benz 27-70 PS Torpedo

Mercedes 28/95 Sports Tourer 1921 - 1923

 Benz 28-95 PS Tourer Sport

Benz 6/25/38 hp 1921   Eerste productie auto met compressor

 Benz 6-25 PS Sport Phaeton 1

 

Mercedes 28/95 Targa Florio 1922

 Benz 28-95 PS Tourer Sport

Benz 10/40/65 hp 1923   

 Benz 10-40 PS Compressor

 

Benz Tropfenwagen 1923   

 Benz Teardrop

 

15/70/100 HP Tourer 400 1924 – 1929  (1,943)

 Oldtimer Show 2008 Mercedes 400.jpg

  

24/100/140 HP Roadster  1924 - 1926 (1,080)

 Mercedes K

 
630 Modell K 1926 – 1929

 Mercedes 24/100/140 Modell K

In 1926 fuseerden Daimler en Benz, mede om de restricties, opgelegd door het Verdrag van Versailles het hoofd te kunnen bieden, en de auto's komen vanaf dat moment als Mercedes-Benz op de markt. 

5/25 PS  1926 / 1928 (W01 / W14)  Typ 140 / 130

 Mercedes-Benz Typ 140 5/25

 

8/38 PS 1927 - 1933 (W02)  Stuttgart 200  (9,105)

 Mercedes-Benz Typ 8/38 PS stuttgart 200 von 1927

 

G1 1926 - 1928 (W103)  (7)

 W103 Gelande 1

 

12/55 PS 1926 - 1929 (W03/04) typ 300 / 320  (3,854)

 12/55 typ 300

 

14/60 PS 1926 - 1929 (W05) typ 350

 14/60 Typ 300

 

 S 1926 (W06)  (146)           

 Mercedes-Benz S Tourer

SSK 1928 (W06)                   

 Mercedes-Benz SSK 34

 
SS 1928 (W06)

 Super Sport

  
710 SS 1928 (W06)  (111)

 710 Super Sport

680S Saoutchik 1928 

 Saoutchik Torpedo Roadster S

 
770 (Grosser) 1930-1938 (W07)  (117)      

 Mercedes-Benz 770 

 

Mercedes-Benz Nurburg 460 / 500 Pullman  (W08) 1928 - 1933  (1,508)

 Mercedes Benz 460 Pullman Limousine

 

Mercedes-Benz Nurburg Sport Roadster  (W08) 1929

 Mercedes Benz Nurburg Sportroadster

 

 Mercedes-Benz Mannheim 350/370 (W10) 1929 - 1934  (213)

 Mercedes-Benz 370 

 

10/50 hp "Stuttgart" 200/260 (W11)  1929 - 1933  (6,757)

 10/50 stuttgart

 Na de Beurskrach in 1929 en de economische crisis die daarop volgde kwam Mercedes-Benz in zwaar weer terecht en het aanbod in de modellenreeks decimeerd.
Aan het begin van de jaren ’30 keerden de kansen voor Mercedes en waagde het bedrijf zich, naast het produceren van personenwagens, ook weer aan de racerij.

L1000 Stuttgart (W37) 1930

 Mercedes-Benz L1000 Stuttgart 

 

 Mercedes-Benz Mannheim 370 / 380 K / S (WS10) 1931  (183)

 Mercedes-Benz 370S Mannheim 

 

Mercedes-Benz 170 1931 - 1936 (W15) Eerste auto met onafhankelijke wielophanging.
Door technisch consultant Josef Ganz, ontworpen, die tevens de Maikäfer bouwwijze ontwikkelde voor de 120H (W17), een kleine vierpersoonsauto met een ruggengraatchassis, een achterin geplaatste luchtgekoelde viercilinder boxermotor en een stroomlijncarrosserie, die resulteerde in de 130H (W23).  De auto werd met deze licentie door de Standard Fahrzeugfabrik Ludwigsburg de basis van de succesvolle Volswagen Kever.

 Mercedes-Benz 170 Sport Roadster

 

 Typ 290 limousine 1933 - 1937 (W18)  (3,929)

 290 Pullman

 Typ 290 Cabriolet A 1933 (W18)

 290 Cabriolet A

 Typ 290 Cabriolet B 1933 (W18)

 290 Cabriolet B

 Typ 380 Cabriolet C 1934 (W19)

 380 Cabriolet C

 
  

200 Pullman 1934 - 1936 (W21)  (9,281)

200 pullman

 De pullman uitvoering is de eerste serieproduktie diesel personenwagen met OM138 die in de W138 een enorm succes werd als taxi.

Zelfs voor naoorlogse begrippen was deze diesel personenauto zuinig. In vergelijking met de Mercedes-Benz 200 benzineversie verbruikte de 260 D vier liter brandstof per honderd kilometer minder. En hoewel een liter diesel in 1936 slechts 17 Pfennig kostte (de helft van een liter benzine) was het voor calculerende taxichauffeurs een extra reden om de dieselversie van Mercedes-Benz te kiezen.

.
.

.

200 Cabriolet 1933 – 1936 (W21)

 200 Cabrio

 

380S Cabriolet 1933 – 1934 (W22)

 380S

 

130H 1934 (W23)  (4,298)

 130

 

500K 1934 - 1936 (W29)  (342)

 500K

 

540K Cabriolet B 1936 (W29) (296)

 W29 540K

 

540K Streamliner 1936 (W29) 

 Streamliner 540K

 

150H 1934 - 1936 (W30)  (11)     

 Typ 150 Sport Roadster

 

W31 G3a 1933 (6 wheels)    

G3

W31 G4 1934 - 1939 (6 wheels)  (57) 

G4


"De lak moet eraf!" verkondigde autosportchef Alfred Neubauer, en schreef daarmee autosportgeschiedenis. Want uitgerekend de avond voor de Eifel GrandPrix in 1934 zag het autosport team zich voor een groot probleem geplaatst:: de spiksplinternieuwe Mercedes-Benz racewagen woog 751Kg. Dat was volgens de nieuwe regel exact 1Kg te veel. Dus schraapten de Mercedes-Benz monteurs s'nachts de witte verf van de bolide. Er kwam een matzilveren wagen onder vandaan, die exact 750Kg woog. De race op 3 juni 1934 eindigde in een legendarische overwinning: voor de 'Silberpfeil.

W25 1934 - 1937 

Silberpfeil grand Prix racing car

170V 1935 - 1953 (W136)  (3,002)

 MB 170V Cabrio 4-door

  

170S Cabriolet A 1949 - 1951 (W136)  (830)   

 MB 170S Cabrio

 

260D 1936 - 1940 (W138)  (1,967)

260D

 Van 1936 tot 1940 liepen 1967 exemplaren van de W138 260 D van de band. Op de montage van gloeispiralen na voor een makkelijker koude start veranderde Mercedes-Benz tijdens de bouwperiode nauwelijks iets aan de motor. Vooral taxichauffeurs waren gek op het model dat  tot ver in de jaren vijftig dan ook bij de taxistandplaatsen te vinden is en vormde deze trendsetter de basis voor de Mercedes-Benz als mondiale taxi..


.

.
.

.

130V 1936 (W144)  

 130V prototype

 

540K 1936 - 1943 (W24) (419)

 Mercedes 540K


170H Saloon 1936 - 1939  (W28) (1,507)

 170H

 

W125 1937 Grand Prix racing car     

 Mercedes-Benz GP Donington      

 

320 Pullman 1937 -  1942 (W142)  (1,805)

 320 Pullman 

 

320 Cabriolet A 1937 (W142)   (4,326)

 320-Cabriolet A 

 

320 Cabriolet B 1937 - 1942 (W142)

 typ 320 Cabriolet B

320 Streamline Saloon 1938 (W142)  (885)

 320 Autobahn Kurier 

 

Type 200V W149 1938 – 1939  (30)

 Typ 170SV / 200V

Vanaf 1937 focussed de productie zich voornamelijk op militair materieel zoals trucks en vliegtuigmotoren en de productie van personenwagens komt in 1942 vrijwel volledig tot stilstand

W139 170VL 1936 - 1942    

G5

W142 170VK Kübelwagen 340 1939 - 1942  (1,805) 

Kubelwagen

G5 - W152 1937 – 1941  (378)

 Gelande 5

 

Type 230 W143 1937 – 1941 (19,324)

 Typ 230

Type 230 Cabriolet W143 1937 – 1941  (20,336)

 Typ 230


770 Series II - W150  1938 –1943  (205)

 770K

 

Type 230 - W153  1938 - 1943  (4,210)

 Mercedes Benz 230 

 

600 K - W157  (W148) 1941 - 1942  (12)

 Mercedes Benz 600K 

 

L1500 A 1941 - 1943  (4,900)

 Mannschaftswagen WWII 

 

W154 1939 Grand Prix racing car     

 Mercedes-Benz W154 GP

W165 1939 tripoli Grand Prix racing car     

 Mercedes-Benz W165 GP

De meeste machines voor de productie van de vooroorlogse 170V modellen (W136 I) waren na WOII vrijwel onbeschadigd gebleven en Daimler-Benz kon in al in juni 1946 weer bestelwagens en ambulances produceren.
In mei 1947 konden de eerste 170V limousines weer aan de (schaarse) klanten geleverd worden.
In 1948 werd de waardeloze Reichsmark vervangen door de D-Mark en stemde het Congres van de Verenigde Staten in met een hulpplan voor Europa.
Voor Duitsland betekende dit een geldinjectie van 3,2 miljard US-dollars.
De hoogste baas van Daimler-Benz, Wilhelm Haspel, had van de Duitse banken speciale kredieten verkregen om de in puin liggende fabrieken weer op te kunnen bouwen.
Hierbij werd Sindelfingen het centrum voor de productie van personenwagens en in Untertürkheim zouden overwegend motoren, assen en toeleverdelen gemaakt gaan worden.
Door de financiële ruimte konden de ontwikkelafdelingen weer volop gaan draaien en zo ontstond in 1949 de 170S (W136 IV), die naast de 170VI n productie ging.
Er verscheen nu ook een dieselmotor in de 170VI (170ID), de OM636 die een verdere ontwikkeling was van de OM138 uit de W138 260D.
In 1952 kreeg de MoPf (ModelPflege ofwel upgrade) van de 170S de 'baureihe' (chassisnummer gerelateerde type) aanduiding W191. 

170S 1949 - 1955 (W191)  (72,085)

 Mercedes 170 SonderModell

 

A320 1948 (W142)

 A320


Unimog 1951 - heden (U40x)  UNIversal MOtor Gerät

 unimog


220 1951 - 1955 (W187)  (18,514)

 220


300 1951 - 1958 (W186, W188 en W189) Adenauer (4,563)

 300s


W194
GP 1952

 Juan Manuel Fangio & Stirling Moss Grand Prix

 
W196 R 1954

 Karl Kling driving a W196R at the Nürburgring

 
W196 Monza 1954

 Fangio & Moss Monza

In juli 1953 presenteerde Mercedes-Benz een voor “das Haus” volledig nieuw model, die een zelfdragende carrosserie had.
Deze 180 (W120)werd in de volksmond al snel de “bolhoed” genoemd, omdat je er met de hoed op in kon zitten. Een journalist noemde dit model een “Ponton”, omdat de motor, de versnellingsbak en de complete vooras op een apart chassis geplaatst waren en dat leek volgens hem op een ponton (= brug).
Qua motoren werd gebruik gemaakt van de oerdegelijk en betrouwbare motoren uit de 170 reeks, namelijk de M136 voor de benzine modellen en de OM636 voor de diesels.

W120 / W121 1953 - 1961 (Ponton (114,046)

 Ponton

 

W121 Binz 1955 - 1961 (Combi, Estate, Pick-up & Wagon Coach builder)  Eerste station & pick-up uitvoeringen.

 Binz Combi

 

W180 1954 - 1959   (84,645)

 Ponton

 
W21 Renntransporter 1954  Racewagen transporter op basis van de W188 om beschadigde raceauto's zo snel mogelijk naar de fabriek in Untertürkheim te transporteren.

 Rennabteilung  

W196 S 1955 (300SLR). Na de Le Mans crash trok Mercedes-Benz zich terug uit de autorace sport om pas in 1984 in de DTM, in 1985 met motoren voor Sauber en in 2010 mer een eigen F1 merkstal terug te keren..           

 300SLR Le mans  

W198 SL Gullwing Coupe 1955 - 1957  (1,400)

 300SL Gullwing

 

W198 SL Roadster 1957 - 1963  (1,858)

 300 Sport Leight Roadster

   
W121 190SL 1955 - 1963   (25,881)

 MB 190 SL

 

W105 1956 - 1959  (27,842)

 W105

 

W128 1958 - 1961  (1,112)

 Last ponton series

 
In 1958 nam Daimler-Benz het Auto-Union concern over.  Auto-Union was ontstaan uit een samenvoeging van Audi, DKW, Horch en Wanderer. De fabriek in Ingolstadt produceerde o.a. de L319 tot deze in 1961 werd verplaatst naar Dusseldorf.

 O319 ,L311, L405, L407 1955 - 1968   (140.000)

 L-319 

 In1964 verkocht Daimler-Benz Auto-union aan Volkswagen die het Daimler-Benz onworpen model F102 op de markt bracht onder de naam Audi.
Het samenwerkingsverband tussen Auto-Union en Studebaker / Packard vormde echter de basis voor de toegang tot de amerikaanse markt en het Mercedes-Benz dealernetwerk in Noord-Amerika.

 F102 1963 - 1964   

 F102 

Daar de export, en vooral die naar de Verenigde Staten voor Daimler-Benz steeds belangrijker werd, keken de ontwerpers in de ontwikkelfase met een schuin oog naar de modetrends die daar op dat moment populair waren.

In de vijftiger jaren waren in Amerika de gigantische vleugels op de achterspatborden in zwang.
Toch was er wel een groot verschil bij de ontwikkeling van de automodellen in Amerika en die in Europa. In Amerika werden de modellen vrijwel ieder jaar gewijzigd en dat was (en is) niet het geval bij de autofabrieken in Europa.
Professor Dr. Fritz Nallinger, chef ingenieur bij Daimler-Benz stelde midden september 1956 zijn concept met de eenheidscarrosserieën voor.
Er moest een modellenreeks komen waar Daimler-Benz tot in de zestiger jaren mee vooruit kon. Deze auto zou als de “Heckflosse” bekend worden. 
Met de introductie van de heckflosse paste Mercedes-Benz ook als eerste de veiligheidscarrosserie ofwel 'kreukelzone' toe.

W110 1961 - 1968 Heckflosse (628,282)

190 Heckflosse

  
W111 1960 - 1966   (370,807)

 W111 

 
W112 1961 - 1965  (6,748)

 300 SE lang

 

W100 1964 – 1981 GroBe (2.677)

 W100 limousine


W108 / W109 1965 - 1972  (383,361)

280SE 

 
In 1960 nam Daimler-Benz het Maybach concern over die speciale carosserie varianten produceerde,  in 2002 onder deze merknaam een prestige variant introduceerde, maar door gebrek aan verkoopsucces in 2012 verdween als automerk.

Maybach 1960 - 1972   

 W111 Maybach 


Pullman 1964 - Heden W100, W109, W115, W123, W124, W126, W140, W210, W220

 Pullman limousine

W113 1963 - 1971 Pagode (48,912)
Alhowel toegepast vanf de 30'er jaren is de W113 de eerste Mercedes-Benz die (optioneel) geleverd kon worden met Metallic Lak.

 230 SL Pagode

 

W113 1966 SLX Shooting Brake

 230 SLX Shooting Brake

O309 1967 - 1996 T2 Middelzwaar transport en personenvervoer  (678.400)

 MB Kleinbus

C-111 1969 Concept Wankelmotor  met de laagste CW-Waarde (0,191)

 C111

De W114 / W115 modellen waren de eerste naoorlogse Mercedes-Benz productie auto's met een volledig nieuw ontworpen chassis. Deze nieuwe chassisbasis zou worden gebruikt in alle nieuwe Mercedes modellen personenauto's tot de ontwikkeling van de multi-link achterwielophanging van de jaren 1980. In 1974 de eerste personenauto met 5-cilinder dieselmotor.

W114 / 115 1968 - 1976 Strich 8 (1,919,056)

 Mercedes strichacht 


De overname van Hanomag-Henschel legt de basis voor de reeks kleine personenvervoer en bestelwagens. De Harburger Transporter werd geproduceerd in de voormalige Borgward fabrieken in Bremen.

L206 / L207 1969 - 1977  (304,000)

 Mercedes Bestelwagen 

 

C107 1972 - 1981  (62,888)

 MB SLC

R107 1972 - 1989  (237,287)

 MB SL

Als eerste auto ter wereld werd de W116 in december 1978 leverbaar met ABS en gordelspanners  en was tevens de eerste turbodiesel personenwagen ter wereld.

W116 1972 - 1979   (473,035)

 W116

 

N1300 1976 - 1981

 Mercedes-Benz DKW F1000

 

W123 1976 - 1985   (2,696,915)

 W123 230E

 

C123 1977 - 1985 

 W123 Coupe

 

S123 1978 - 1986  Eerste MB ontworpen stationwagen.  (199,517)

 W123 Station

 

TN 1977 - 1995 (T1)  (870,000)

 Mercedes-Benz Transporter

 

 G-Class 1979 - 1990 (W460)  (200,000)

 Mercedes-Benz G-Class

 

 MB100 1981 - 1995 (W631)  (207.000)

 Mercedes-Benz SSangYong Istana

 

 W126 1981 - 1985  Eerste serieproduktie auto leverbaar met (optionele) airbag.  (818,066)

 300 SEL sedan

 In 1970 kreeg het idee voor een compacte Mercedes-Benz een onverwachte duw in de rug van Jimmy Carter, die als president de Clean Air Act van kracht stelde. Deze specificeerde het totale toegelaten brandstofverbruik voor de voertuigen van alle merken die in Amerika auto's verkochten. De wetgeving stond bekend als de ''Corporate Average Fuel Economy'' (CAFE). Een verbruik van 8,3 liter op 100 kilometer al een behoorlijke uitdaging voor de autoindustrie, ook voor Mercedes-Benz..
In januari 1974 werden de belangrijkste eisen voor een compacte, zuinige Mercedes-Benz gedefinieerd door Professor Hans Scherenberg, toenmalig Hoofd van Ontwikkeling. "Het is duidelijk dat dit een typische Mercedes-Benz moet worden. We mogen dus geen compromissen sluiten wat betreft verfijning, veiligheid en de karakteristieke eigenschappen waar Mercedes-Benz bekend om staat." Het eerste plan van aanpak voor modelserie 201 bevatte op 4 februari 1974 de volgende omschrijving: "Het doel van dit product is niet om toe te treden tot de markt voor middenklasse voertuigen, een markt die al vele jaren vertegenwoordigd wordt door merken als Opel en Ford. In tegendeel, het 201 model zal zich duidelijk onderscheiden van deze modellen door de kenmerkende eigenschappen die klanten verwachten voor wat betreft kwaliteit, veiligheid en verfijning."

Actieve en passieve veiligheid waren vele generaties lang de kernaspecten van Mercedes-Benz. Modelserie 201 zette hierbij de nieuwe standaard, zowel in vergelijking met overige Mercedes-Benz modellen als met de concurrentie. Een belangrijke rol in de actieve veiligheid werd vervuld door de onafhankelijke multi-link achterwiel ophanging met vijf links verspreid over verschillende punten.  Het werd de standaard voor alle latere achterassen van Mercedes-Benz.

190 W201 1982 - 1993  Baby Benz (1,879,629)

 190 Baby Benz

 De mogelijkheid van een terugkeer van Mercedes-Benz in de internationale autosport werd met de nieuwe 190 E 2.3-16 ingeluid. De officiële inaugurele race van de compacte klasse race sportwagens (DTM) op de nieuwe Nürburgring was op 12 mei 1984. In 1985 leverde Mercedes-Benz M117 C-Groep racewagen motoren voor o.a. de 24 uur van Le-Mans, die in 1989 met de M119 aangedreven Sauber C9 de overwinning binnenhaalde.

 190E DTM

Sauber Mercedes-Benz C-group

E-Klasse W124 1985 - 1996 eerste auto met  (optionele) ASR (Active Skid Reduction) en 4-Matic  (2,562,143)
Vanaf 1993 wijzigd de type aanduiding. De E staat nu voor de modelklasse ipv motoreigenschap.

300E

 

S124 1985 - 1996

 W124 Station / Combi / Estate

C124 1987 - 1996

 W124 Coupe

A124 1990 - 1996

 W124 Cabriolet

C126 1986 - 1991 (W126 SEC)  (74,060)

 SEC SportCoupe

CW311 /  CW313 Isdera Imperator 1984 - 1993

 Imperator

 

C112 1991 (Concept)

 Group C Prototype

 

SL-klasse 1989 - 2001 (R129)  (314,300)

 Mercedes-Benz SL

 

 G-Klasse 1991 - (W463)

 Mercedes-Benz G-Class

 

S-Class 1991 - 1998 (W140)  (406,717)

Mercedes-Benz produceerde de eerste zelfrijdende prototypes van de W140 S-klasse die, zelfrijdend,  1,678 kilometers van Munchen naar Kopenhagen reed in 1995.

Mercedes-Benz S-Class


S-Class 1992 - 1998 (C140)  (26,025) Eerste auto met ESP (Electronic Stability Program)

Mercedes-Benz S-Class Coupe

C-Klasse 1993 - 2001 (W202)  (1,847,382)

C-Klasse

Sprinter 1995 -  (T1N W901-905)  (1,300,000)

Sprinter

Vario 1996 - 2013 (O814 BM667/668/670)  (90,743)

Vario

Lotec 1995 (C1000)

Lotec C1000

E-Klasse 1995 - 2002 (W210)  (1,653,437) Berucht wegens roestproblemen

E-Klasse

SLK-Klasse 1996 - 2004 (R170)  (311,222)

SLK

VITO 1996 - 2003 (W638)
Bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en afwerking waren niet op het traditionele Mercedesniveau

Vito Transporter

A-Klasse 1997 - 2004 (W168)   (1,100,000)

A class


M-Klasse 1997 - 2005 (W163)

M-Class

CLK-GTR / Le Mans  1998 (R205)  (15)

CLK-GTR FIA GT class


SMART
1998 - 2014  (W450 /  W451)

SMART ForTwo


S-Klasse 1998 - 2005 (W220)  (485,000)  Eerste auto met BAS (Brake Assist) en  Distronic (Adaptive Cruise Control)

S-Class

CLK-Klasse 1998 - 2003 (W208 / A208)

CLK-Class

CL-Klasse 1999 - 2006 (C215)  (46,800)  Eerste uitvoering met ABC (Active Body Control) en BI-Xenon

CL-Class

C-Klasse 2000 - 2007 (W203)  Deze C was, net als veel andere Mercedes-modellen uit deze tijd, erg roestgevoelig. Na 2002 werden de C-klasse Mercedessen volledig verzinkt afgewerkt en zijn ook de gebruikte lakken en de wassoorten voor de corrosie preventie in holle ruimtes verbeterd. 

C-Class


C-Klasse Coupe 2000 - 2008 (C203)

C-Class


SL-Class 2001 - 2011 (R230)  (169,434)  Eerste auto met SBC (Sensotronic Brake Control)

SL-Klasse


CLK-Klasse 2002  - 2009 (W209 / A209)  (360,000)

CLK-Klasse


E-Klasse 2002 - 2009 (W211) (1,753,300)  Eerste auto met Intelligent Light System. Tot modelpflege 2006 problemen met het SBC systeem.

E-Class


Maybach 2002 - 2013 (W240)

Maybach


Vaneo 2002 - 2005 (W414)  (55,000)

Vaneo


V-Klasse 2003  -2014 (W639)

Viano


In 1998 fuseerde Chrysler met Daimler-Benz en werd DaimlerChrysler gevormd. Een van de resultaten was de Chrysler Crossfire.
De Crossfire werd uitgerust met een M112 V6  motor en deelt meer dan de helft van haar componenten met de Mercedes-Benz SLK-Klasse. (R170). 
In 2007 werd de fusie ontbonden,. De samenwerking met Mitsubishi (en voor motoren met Nissan / Renault) werd wel gecontinueerd o.a. door een meerderheidsbelang in Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation.

Crossfire 2004 - 2005 (DaimlerChrysler)  (76,045)

Daimler Chrysler Crossfire

SMART forfour 2004 - 2006 (W454)

SMART forfour

SLR-Klasse 2004 - 2009 (C199)  (2,157)

SLR

SLR-Mclaren "Stirling Moss" 2008 (Z199)  (75)

SLR McLaren


SLK-Klasse 2004 - 2010 (R171)  (220,000)

SLK


CLS-Klasse 2004 - 2010 (C219)  (170,000)

CLS-Class


A-Klasse 2004 - 2012 (W169)

A-Class

M-Klasse 2005 - 2011 (W164)

M-Class

B-Klasse 2005 - 2011 (W245)

B-Class

GL-Class 2006 - 2012 (X164)  (160,000)

GL-klasse SUV

R-Class 2006 - 2013 (W251)

R-klasse MPV

S-Class 2006 - 2013 (W221) Eerste type leverbaar als Hybride en met (optioneel) PRE-SAFE  , Night View en High Beam Assist 

S-klasse

CL-Class 2007 - 2014 (C216)

grand Tourer CL Klasse Coupe

CLC-Klasse 2008 - 2011 (CL203)  (370,000)

CLC-Class

C-Klasse 2007 - 2014 (W204)

C-klasse

In 2008 reduceerde de mondiale economische crisis de productie aantallen en winstmarges.
Daar waar de amerikaanse auto-industrie zware klappen kreeg, overleefde de japanse en europese autofabrikanten deze periode door de, al vroegtijdige, strategie om zich te richten op brandstof economische modellen en technieken.

Omzet

E-Klasse 2009 - 2010 (C207 / A207)  (44,120 / 4,750)

E Coupe

E-Class 2009 - 2016 (W212 / S212)

E-class


GLK-Klasse 2008 - 2015 (X204)  (540,089)

GLK SUV


Mercedes-Benz keerde in 2010 weer met een fabrieksteam terug in de Formule 1

Formula One

SLS-Klasse AMG 2010 - 2014 (C197)  (5,000)

SLS AMG



CLS-Klasse 2011 - 2014 (C218)

CLS-Klasse


C-Class Coupe 2011 - 2015 (C204)

C204 Coupe AMG

ML-Klasse 2011 - 2015 (W166)

ML SUV

GLS-Klasse 2012 - 2015 (X166)

GL SUV

G63-AMG 2013 - 2015 (W463)

G-class AMG


Voor de huidige reeks modellen klik hier

Logo

De driepuntige ster omsloten door een cirkel die Mercedes als beeldmerk voert is in 1909 als zodanig gedeponeerd en siert sinds 1910 bij veel (maar niet alle) Mercedessen de radiateur op. Van de drie punten in de ster wordt gezegd dat zij een verwijzing zijn naar het feit dat het de bedoeling was van Gotlieb Daimler om motoren te bouwen voor gebruik te land, ter zee en in de lucht. Toen in 1926 de firma's Daimler-Motoren-Gesellschaft en Benz & Cie. fuseerden tot Daimler-Benz AG besloten zij het merk Mercedes-Benz te gaan voeren, met behoud van de Mercedesster.

Logo history

Met dank aan TIKO Mercedes Benz oldtimer Onderhoud & Reparatie Service Expert Almere