Mercedes Benz innovative history

Mercedes-Benz Innovatie

(door TIKO Almere)

Karl Benz's innovatieve visie voor de automobiel stopte niet bij de uitvinding van het eerste motorvoertuig met verbrandingsmotor. De historie van Mercedes-Benz toont de uitvindingen die de standaard hebben gezet voor de hedendaagse auto.

Daimler-Benz heeft meer dan 100,000 patenten, en dat aantal groeit iedere dag.

1886 Karl Benz verkrijgt het duitse patent number 37435 voor een "Motorwagen". Wordt gezien als de geboorte van de automobiel.
1900 Mercedes 35 HP: Eerste als automobiel ontworpen motorvoertuig, daar waar voorheen uitgegaan werd van een koets waar een motor op werd gemonteerd. De 35HP had een stuurwiel, aluminium motorblok, nokkenas gestuurde inlaat kleppen, honingraat radiateur, veerkoppeling en watergekoelde remmen.
1901 Eerste trommelremmen.
1902 Het eerste hoogspanning-magneetontstekingssysteem met Bosch-bougies werd geleverd aan Daimler-Motoren-Gesellschaft .
1903 Nieuwe high-performance motoren met nokkenas gestuurde bovenliggende kleppen in de Mercedes-Simplex 18/22 PS en Mercedes-Simplex 60 PS.
1905 DMG presenteerd 2 belangrijke innovaties voor commerciele voertuigen nl. de radiateur gepositioneerd voorop het frame en gegoten stalen wielen.
1906 Eerste electrische (hybride) auto.
6-cylinder race motor met gehoonde cylinders en bovenliggende nokkenas.
Eerste Mercedes geproduceerd in Amerika wordt geleverd.
1907 DMG levert de eerste brandweerwagen met een verbrandingsmotor in Duitsland.
Mercedes Dernburg Wagen met 4 wiel aandrijving en sturing.
1908 De Berlijnse brandweer brigade neemt 4 Mercedes, elektrisch aangedreven, brandbestrijdings voertuigen in gebruik.
1909 Invoering van dealerschap voor distributie, verkoop en service van Mercedes auto's ipv vertegenwoordigers ofwel agenten.
1910 Mercedes-Benz introduceerd de multiklep motor in de Benz Prinz Heinrich Wagen. 4 kleppen en 2 bougies per cilinder.
1911 Mercedes 37/90 PS met 3 kleppen per cilinder en twin-spark ontsteking.
1914 Mercedes 28/95 PS: productie auto met de 6 gehoonde cilinders en bovenliggende nokkenas.
1921 Mercedes introduceerd de eerste motor met kompressor.
1923 Mercedes 6/25/40 PS en 10/40/65 PS: eerste kompressor productie auto's.
Gaspedaal met 'kick-down'.
1924 DMG presenteerd de eerste diesel trucks met perslucht injectie op de Berlin Motor Show. Benz & Cie, presenteerd de eerste productie diesel truck met voorkamer inspuiting. De 5K3 met 4 cylinder 8.8 liter diesel motor levert 50 pk bij 1000 tpm.
1925 Benz & Cie levert 'low-frame' bussen.
1926 G1 4-wiel aangedreven 'Gelandewagen' ofwel off-road voertuig.
Fusie DMG en Benz & Cie in Daimler-Benz AG.
1927 Mercedes-Benz L5: De eerste standaard in groot volume geproduceerde zes-cilinder diesel truck.
1928 Mercedes produceerd een 8 cilinder in-lijn motor.
1930 Overgang naar volledig metalen chassis en carosserie.
1931 4 wiel onafhankelijke ophanging.
1932 Presentatie van de Lo 2000 2-ton lichte bedrijfswagen.
1933 Volledig onafhankelijke wielophanging met 'double wishbone' op model 380.
1936 Eerste diesel personenwagen, de 260 D.
1939 Veiligheid ontwikkeling...Eerste voertuig met 'side impact protection', verstevigde vloer en drie delige stuurkolom.
1948 Electrisch bedienbare zijramen toegepast.
1949 Gepatenteerde conische pin sluiting die voorkomt dat deuren openspringen bij een ongeval.
De eerste Unimog, "Universal-Motorgerät", in produktie.
1951 Kreukelzones gepatenteerd.
1954 Achterbrug met homo-kinetische aandrijfassen in de Mercedes-Benz 220 'ponton'
De 300 SL is de eerste standaard-productie auto met 4-takt benzine injectie motor en hydraulische remmen met vacuum rembekrachtiging.
1956 L/LP 326: eerste Mercedes-Benz diesel vrachtwagen met 200 pk
1957 Daimler-Benz installeerd veilgheids gordels.
De eerste gasgevulde schokdempers (Bilstein).
W189 leverbaar met stuurbekrachtiging en airconditioning.
1958 Crash test programa.
Conische deurpen met dubbele veiligheidsluiting.
LP 333: frontstuurmodel 3-assige truck met dubbele besturing op de voorste assen.
1959 Eerste frontale botsing en rol testen resulteren in de eerste veiligheidscarrosserie met kooiconstructie ofwel 'kreukelzone' van de W110 "heckflosse".
1961 Alle modellen uitgerust met ankerpunten voor de gordels.
De eerste Duitse productieauto met hydraulisch bekrachtigde schijfremmen met dubbel remcircuit op de Mercedes-Benz W111.
Eerste 4-punt gordels
1963 Gated shifter is introduced.
W113 SL 'pagode' eerste sportauto met veiligheidscarosserie
1964 Eerste commerciele voertuigen met directe diesel inspuiting motoren.
1966 Ontwikkeling van systematische veiligheid onderzoek strategie; de termen passieve en aktieve weiligheid worden geintroduceerd.
1967 Veiliheids stuur met absorberend materiaal en stuurkolom die is voorzien van gewrichten en telescoopelementen.
1968 Hoofdsteunen en driepuntsgordels ingevoerd.
Eerste airbag tests.
1969 Oprichting Mercedes-Benz 'ongeval analyse' afdeling.
Premiere OE 302, eerste diesel electrische hybride bus.
LP 1632 met eerste hydraulische kantelcabine.
1971 ESV programma (Experimental Safety Vehicle). ESV voertuigen hebben drie-punts rolgordels, gordelkracht regeling, gordelspanners en de eerste toepasbare airbags.
De W116 heeft geintegreerde afvoergoten om de zijruiten vrij te houden van neerslag en achterlichten die beter zichtbaar blijven igv vuil "anti-soil".
1971 OG 305 experimentele aardgas bus.
1972 Eerste electrische bestelwagen LE 306 met verwisselbare accu's.
OE 302 electrische bus voor gregelde dienst in Esslingen.
1973 3-punts rolgordels en hoofdsteunen standaard.
Eerste gordelsysteem voor kinderen.
1974 Mercedes-Benz W114 240 D 3.0: Eerste productie auto met 5-cilinder motor.
3-punts gordels achterin leverbaar.
1975 Mercedes-Benz presenteerd eerste waterstof hybride prototype gebaseerd op de L 306 minibus.
Lijndienst OE 302 DUO bus met accu/bovenleiding tractie.
1976 Nieuwe veiligheids stuurkolom met buisperforaties in de W123 bouwserie.
1977 Mercedes-Benz W116 300 SD: eerste serie geproduceerde turbodiesel personenauto.
Presentatie O 305 lijndienst 'harmonica' bus.
1978 Wereld premiere anti-lock braking system (ABS) op de W116 S-klasse.
Presentatie O-Bahn tracee geleide bus systeem, alternatief voor tram & metro.
C111 met dieselmotor zet 9 wereld snelheid records.
1979 De nieuwe S-class W126 is speciaal ontworpen om een a-symetrische frontale botsing te weerstaan.
3-punts gordels standaard achterin (buitenste zittingen).
Gordels voorin in hoogte verstelbaar.
1981 Eerste bestuurder airbag en gordelspanners in de S-klasse.
"Auto 2000" lage-emissie onderzoeks programma.
MB presenteerd ABS als optie.
Presentatie O 305 experimentele bus met methanol brandstof.
1982 Multi-link onafhankelijke achterwiel ophaning debuteert in de 'compact class' W201.
Elektrisch aangedreven prototype W123.
1983 Supplemental Restraint System (SRS); alle modellen uitgerust met automatische rolgordels met gordelspanners.
1985 Debuut 4-MATIC (inschakelbare 4-wiel aandrijving) ASD (automatisch slip differentieel), and ASR (anti slip reductie).
Electronic powershift (EPS) standaard op trucks
1986 Gesloten 3-weg katalysator standaard op benzine uitvoeringen.
Eerste koplamp wis/was optie.
ASR leverbaar voor vrachtwagens en bussen.
1988 Introduktie uitlaatklep remsysteem op Mercedes-Benz trucks en bussen.
1989 Eerste automatisch uitklapbare rollbar en 'tochtscherm' op de SL roadster / cabriolet.
Invoering Laag Emissie Voertuig (LEV) motoren.
Automatische hoogteverstelling achtergordels in W124 serie.
1991 CFC of freon vrije airconditioning.
Rondom schijfremmen voor zwaar transport geintroduceerd op de O 404 bus.
1992 Mercedes-Benz ontwikkeling van Controller Area Network (CAN).
Alle Mercedes-Benz modellen standaard uitgerust met airbag(s) en ABS.
G-force proportionele remkracht verdeling op de S-Klasse.
Euro 2 norm motoren.
1993 ISOFIX kinderzitje optioneel verkrijgbaar voor de C-klasse.
Eerste 4-klep diesel motoren (OM604) voor C-klasse (W202) en E-klasse (W210) beschikbaar.
Katalysator standaard op alle Mercedes-Benz diesel motoren.
1994 Dual air bags standaard.
NECAR (New Electric Car): eerste generatie brandstof-cel prototype van Daimler-Benz
1995 "Electronic Stability Program" (ESP) op de C140.
Zij airbags geintroduceerd.
Schijfremmen rondom voor Sprinter bestelwagen.
Joystick versnellingspook in Vito modellen.
1996 F 200 studie model met "drive-by-wire" en "Keyless-Go" technologie.
Eerste auto met Brake Assist (BAS).
Zij air bags voorin.
CAN-bus voor trucks.
Eerste hybride bus met electrische wielflens motoren.
Adaptieve hoogteregeling.
Eerste Mercedes (W210) met optionele Xenon verlichting.
1997 SmartKey introduktie.
V6 and V8 motoren met 3 kleppen /cilinder en twin-spark ontsteking.
Zij-airbags standaard.
A-klasse met sandwich vloer en motor die onder de carosserie schuift bij een frontale botsing.
Common rail hoge druk inspuiting (OM611).
ETS Electr. Tractie Distributie.
NECAR 3 A-klasse brandstofcel waterstof auto.
NEBUS: eertse operationele brandstofcel bus.
DynAPS navigatie met dynamische verkeersroutering.
1998 Eerste raam / gordijn air-bags optioneel voor de E-klasse.
S-klasse met 30 technische innovaties zoals airbag met meervoudige ontplooing, gordelspanners achterin en gordelkracht beperking, automatische kinderzit detektie (ACSR), luchtvering met adaptieve schokdempers (AIRmatic), COMAND dashboard systeem en Brake Assist Systeem.
Introductie multi-function display met CEL (Check Engine light).
1999 C215: eerste productie model met Active Body Control (ABC).
Alle Mercedes-Benz modellen standaard uitgerust met ESP.
Distronic: autonoom adaptief cruise control systeem leverbaar.
ZAS automatische cylinder uitschakeling op de M113 tbv brandstofbesparing.
Eerste hybride achterwiel aandrijvingsconcept getoond op de IAA.
2000 TeleAid (mBrace) geintroduceerd.
s'Werelds krachtigste diesel motor in een personenwagen, de S400 CDI.
CL 55 AMG F1 Limited Edition is de eerste auto voor de openbare weg met keramische remmen.
'Slimme' airbags, ontplooiing afhankelijk van kracht impact (S-Class).
Lane Assist, proximity en stability control op Actros.
2001 Sensotronic remsysteem (SBC) debuteerd in R230 SL.
Introductie sequentronic Automatische Manuele Transmissie (AMT) versnellingsbak.
Mercedes-Benz onthult PRE-SAFE inzittenden veiligheids Concept op de IAA.
F400 Carving Concept studie met 30% meer laterale g-krachten dan normale sportwagens.
2002 PRE-SAFE op de S-Class.
SBC, Airmatic, multicontour stoelen, adaptive airbags en dual stage gordelspanners in nieuwe E-Klasse.
Mijlpaal voor besturing: steer-by-wire goedgekeurd voor Unimogs.
Direct ingespoten BlueEfficiency benzine motoren M271.
ESP on bestelwagens tot 3.5 ton.
2003 Eerste zeven traps automatische versnellingsbak "7G-Tronic".
Bi-Xenon aktieve mistlampen met bochtenverlichting.
2004 Adaptive schokdempers op de A-klasse en B-klasse.
Nieuwe DOHC 4-kleppen 3.5 liter M272 V6 op de SLK.
Sprinter plug-in hybride (PHEV) getoond in Hannover.
2005 Aktieve NECK-PRO hoofdsteunen.
BlueTec Selectieve Catalytische Reductie (SCR) op de Actros.
Vision SLK 320 CDI Triturbo en B-Class F-cell getoond in Geneve.
Nieuwe V6 OM642 turbodiesel behaald FIA wereld duurzaamheidsrecord.
Diesel particulate filters (DPF) standaard op alle personenauto diesels.
S350 Direct Hybrid and S320 Bluetec Hybrid op de IAA.
COMAND stuurwiel en Night Vision leverbaar op de S-Klasse.
AMG introduceerd 6.3 liter atmosferische V8.
2006 DISTRONIC PLUS met PRE-SAFE remsysteem.
NIGHTVIEW assist. Infrarood voetganger detectie & verlichting.
Bluetec clean diesel technologie voor personenwagens.
2007 SMART cdi gelanceerd met 3.3 l/100 km als meest efficiente produktie auto.
F700 concept met DiesOtto hybride.
Blind Spot Assist. Dode hoek detectie
2008 Adaptive Highbeam Assist. Dynamische koplamp verstelling
2009 Active Lane Keeping Assist & Actieve Dode Hoek Assistentie
2010 ATTENTION ASSIST. Meet meer dan 70 parameters om attentiewaarde bestuurder te bepalen.
2011 Park Assist. Actieve parkeerassistent.
2012 COLLISION PREVENTION ASSIST. Automatische afstand bewaking en botsing preventie.
2013 MAGIC BODY ASSIST. Aktieve wegdek oppervlak detectie en adaptieve demping.
EPAS Inroductie Elektromechanische stuurbekrachtiging 'Direct Steer'
2014 Intelligent Drive. De weg naar autonoom rijden.
2015 9 G-tronic. 9 traps automatische versnellingsbak voor personenwagens.
2016 CW-waarde nieuwe E-klasse (W213) met 0,23 de laagste in zijn klasse.
Mercedes Benz innovation history