coolant

Reparatie

voor kleine reparaties, maar ook voor gecompliceerde projecten.
C-klasse

Zomercheck

Onderhoudsbeurt, filters en vloeistoffen verversen voor een lage prijs.
Koelvloeistof

Specialist en Expertise

Maintenance

Onderhoud & Service

Storingsdiagnose, APK of Aankoop Advies ?
06-12099158
036-5464515
Infotikobv.nl

Motor Koeling

De levensduur van de motor hangt in hoge mate af van een goede koeling, maar ook van de juiste bedrijfstemperatuur.

Functie Koelvloeistof


De koelvloeistof in uw motor is het warmte transport middel en dient, gezien de omstandigheden waaraan het blootgesteld wordt, aan specifieke eisen te voldoen.
Buiten het feit dat het goed warmte energie kan opnemen (en afgeven) voor koeling van de motor en o.a. verwarming van het interieur, heeft het een corrosie werende werking en moet zowel bevriezing als oververhitting voorkomen.
De thermostaat i.c.m. de radiateur regelt de juiste bedrijfstemperatuur.

Samenstelling


Koelvloeistof bestaat uit 51,5% (gedemineraliseerd) water, 46% glycerine of glycol en 2,5% additieven, waarbij de glycol hetzij mono ethyleen glycol (MEG of kortweg EG) of mono-propyleen glycol (MPG of kortweg PG) is. Voor oudere auto's en motoren (grofweg voor 2000) geldt dat er vaak 'groene' of 'blauwe' M97B44-A vloeistof in zit. De kleur duidt op de samenstelling en heeft niets met merk of fabrikant te maken.
G11 (M97B44-A) groen of blauw MEG MB325.0
G11 (M97B44-D) paars of oranje MEG
G11 (M97B51-A1) geel MPG
G12 (OAT) roze MEG MB325.6
G12+ (HOAT) roze/rood MEG MB325.3
G12++ (OAT) rood MEG MB326.6
G13 (HOAT) paars MEG (glycerine)

Kies dus de altijd de juiste (voorgeschreven) specificatie.

Vervangen en verversen


In de loop der tijd veranderen de eigenschappen van de koelvloeistof door veroudering, met name de G11 varianten, zodat het na zo'n 50.000 km, of 4 jaar, vervangen moet worden.
Ook het bepalen van het vriespunt zegt niets over de toestand van de additieven in de koelvloeistof. Op tijd vervangen blijft het beste.

Welke koelvloeistof ?


Koelvloeistof wordt nog wel eens verward met 'anti-vries', maar dat is een additief dat bv in ruitensproeiervloeistof toegepast wordt en is oha een etha- propa- of butanol. Deze alcoholsoorten hebben een lage kook- en verdampingstemperatuur en je kunt raden wat er in een 80c warm motorblok met dat soort vloeistoffen gebeurt.
Gezien de toepassing van (natuur)rubber geldt o.h.a. dat in auto's voor 2000 de MB325.0 G11 MEG gebruikt moet worden. Dit is te mengen met gedemineraliseerd water evenals G12++ en G13.
De, duurzamere en, vanwege milieu-eisen ontwikkelde, sneller afbreekbare, G12(+) is NIET te mengen !
Gewoon consequent dezelfde kleur gebruiken.
Als een koelsysteem gevuld is geweest met een andere koelvloeistof dient het koelsysteem 'geflushed' te worden met een citroenzuur oplossing. Dat flushen dient eveneens te gebeuren als er, b.v. bij een pechgeval, gewoon (drink)water is bijgevuld.
De basische elementen in drinkwater zetten zich onder de hoge temperatuur af op aluminium waardoor de Ph waarde daalt. De hogere zuurgraad werkt corrosie in de hand.
Gebruik nimmer een 'lekstop' middel. Het verstopt tevens kleine kanalen in bv de radiateur en verminderd derhalve de koelcapaciteit.

En ten slotte: Onderhoud is behoud, dus ververs ook regelmatig uw remvloeistof, differentieel, versnellingsbak en motorolie !