repair

Diagnose

Diagnose

Reparatie

Wij zijn tevens gespecialiseerd in onderhoud en repareren van auto's zonder diagnosestekker.

TIKO-Logo

Contact

Infotikobv.nl
Operetteweg 36
1323VA  Almere

036-5464515

Kapotte koppakking

 

Een kapotte koppakking komt nog wel eens voor, maar kan zich op diverse manieren manifesteren met uiteenlopende symptomen. Zaak is wel dat een defecte koppakking zo snel mogelijk vervangen dient te worden i.v.m. de levensduur van uw motor.
De motor in uw auto bevat diverse kanalen waar koelvloeistof en motorolie de juiste bedrijfstemperatuur handhaven maar uiteraard wel strikt gescheiden dienen te blijven. De koppakking tussen kop en onderblok heeft die functie.

Symptomen

Witte rook (dus geen damp) of blauwe rook uit de uitlaat. Verlies van koelvloeistof / olieverbruik.
Stijgen oliepeil en/of bruinwitte vertroebeling (sludge) van de motorolie
Overmatige carterdruk. Draai de olievuldop los bij draaiende motor. Deze mag (bij normale druk in het carter) niet wegspringen.
Stijgen van de druk in het koelsysteem.
Dampbellen of vlokvorming in, en/of troebele bruinzwarte koelvloeistof
Pulsering in de oliedruk (enkel zichtbaar indien de auto voorzien is / wordt van een oliedrukmeter)
Snelle stijging motortemperatuur onder normale belasting die normaal geen hoge temperatuur veroorzaken.
Slecht lopende motor, uitval van cilinder(s) en / of knallen in de uitlaat.
Zichtbare sporen koelvloeistof residu op en rond het motorblok.
Verlies van KV hoeft op zich niet direct te duiden op een lekke koppakking. Lekkage via het koelsysteem en/of warmtewisselaar(s), bv oliekoeler, is vaak snel te achterhalen met een druktest, visuele inspectie en controle van het overdrukventiel in de radiateurdop en de diverse vloeistoffen.

Diagnose

Een doorgeslagen pakking tussen olie- of koelkanaal en verbrandingsruimte geeft resp. witte of blauwe rook uit de uitlaat of overdruk in het koelcircuit. Dit laatste gaat oha ook gepaard met bellen en of schuim in KV icm sterk stijgende koelwatertemperatuur.
Sludgevorming duidt op een lek tussen koelkanaal en olie retourkanaal.
Overmatige carterdruk op verbinding tussen verbrandingsruimte en olie retour.
Pulserende oliedruk op lekkage van verbrandingsruimte naar olie drukkanaal. De kwaliteit en smerende eigenschappen van de motorolie zal snel afnemen.
Olierestanten in KV op lekkage van oliedrukkanaal naar koelcircuit.
Een slecht lopende motor kan duiden op lekkage tussen verbrandingsruimtes onderling waardoor compressieverlies optreedt en door uitblijven van ontsteking onverbrand brandstofmengsel in de uitlaat komt. Dit kan leiden tot onherstelbare schade van de katalysator.

Twijfels of vragen ? Kom eens langs voor een vrijblijvend eerlijk advies of stel uw vraag op onze contactpagina.

  Mercedes-190