oilpressure

Reparatie

voor kleine reparaties, maar ook voor gecompliceerde projecten.
C-klasse

Onderhoud Service

Onderhoudsbeurt en oliewissel voor een lage prijs.

Olieverversen

Preventief reinigen

Betrouwbare duurzaamheid.

Servicebeurt
Reinigen van uw motor, koel- en remvloeistof, versnellingsbak en stuurbekrachtiging olie op tijd verversen voorkomt kostbare reparaties en bespaard brandstof.
viscosity

Specialisme en Expertise

TIKO Almere
036-5464515
Infotikobv.nl


De olie bijbel


De levensduur van de motor hangt in hoge mate af van de kwaliteit van de olie die u in het motorblok gebruikt. Olie is belangrijk, daar zijn we ons o.h.a. wel van bewust, maar verder besteden we meestal niet veel aandacht aan motorolie - olie is olie, toch?
In de slechte oude tijd, misschien, maar motorolie onderging, in de jaren 80 en 90, toen hot hatches, 16-kleppen motoren en turbo populair begon te worden, wel een kwalitietsrevolutie.
Hoge compressie, vermogen, toerental en zwaardere belasting van motoren betekent hogere eisen aan de motorolie en hoe vaak we het moeten verversen. Olieverbruik van minder dan 1 l. / 1500 km. is (nog) acceptabel.

Functie Motorolie


Motorolie verminderd de wrijving tussen metalen oppervlakken, voert de warmte af, draagt bij aan de compressie (afsluiting), absorbeert bijproducten van de verbranding (zoals silica en zuren) en voorkomt blootstelling aan zuurstof en daardoor de oxidatie bij hoge temperaturen en dat alles onder enorme hitte en druk.

Viscositeit


Olie wordt dunner als de temperatuur stijgt en om te voorkomen dat het te dun wordt is olie aangepast (multigrade) door toevoegingen en moleculaire modificaties. Oldtimers ( voor 1950 ) vereisen single grade SAE 30.
Het getal voor de 'W' is de 'koude' viscositeit van de olie en het getal na de 'W' is de 'hot' specificatie. Dus een SAE 5W30 olie gedraagt zich als een 5 gradatie standaard olie als het koud is en als een 30 olie als het warm is. In klassiekers tot 1980 wordt oha 20W50 toegepast.
Het is dus geen simpel mengsel van 2 soorten olie.
Hoe lager het 'winter' nummer (vandaar de 'W'), hoe makkelijker de motor zal draaien bij het starten in koude klimaten.
Een laag nummer (hoge viscositeit) verminderd brandstofverbruik, maar kan op de lange duur wel hogere motorslijtage tot gevolg hebben.
Kies dus de juiste (voorgeschreven) SAE specificatie.

Sludge


Met name als er veel korte afstanden gereden worden en er veel condens in het motorblok achterblijft zal het vocht met de motorolie gemengd worden (emulgatie) en een witte drap of schuim ontstaan. Zeker in de wintermaanden duurt het nogal lang voordat de motorolie van de motor goed heet is. De witte drap is op zich onschuldig en kan na het schoonmaken of servicebeurt een volgende keer gewoon weer aanwezig zijn, maar kan wel verstopping van bv carterventilatie veroorzaken. Het is zeker niet verkeerd de motor eens goed warm te rijden en de olie met oliefilter een keer extra te verversen / vervangen.
Zwarte slib opbouw is een combinatie van minerale oliŽn met een hoog ZDDP gehalte, onvoldoende onderhoud en zware rijomstandigheden en uiterst schadelijk voor de motor. Ververs regelmatig(er) met een (semi)synthetische olie van hogere kwaliteit.
In beide gevallen kunt U overwegen om de motor te spoelen met een speciale spoelolie ofwel 'flush'.

Houdbaarheid


Motor en transmissieoliŽn zijn in gesloten verpakking vrijwel onbeperkt houdbaar. Maar de kwaliteitseigenschappen, van bv 10 jaar oude motorolie zal niet (meer) gelijk zijn aan de huidige kwaliteit & ontwikkeling van een moderne olie.
Remolie kan, vanwege de hygroscopische eigenschappen, alleen in de originele verzegelde fabrieksverpakking langere tijd bewaard worden.
De uiterste houdbaarheid bij bv stalling is ca. 5 jaar (droog en bij temperaturen tussen +5įC en +30įC). Omdat motorolie tevens bijproducten van de verbranding absorbeerd, is het aan te bevelen om olie, die langere tijd (> 2 jaar) in een auto zit of heeft gezeten, te vervangen.

Mineraal of (semi) synthetisch


Alle motorolie is gebaseerd op minerale olie. Enkel door een katalytisch temperatuurproces (hydrocrack) en additieven wordt (semi) synthetische olie verkregen voor een duurzamere olie, geschikt voor zwaardere omstandigheden. Een SAE 10W40 kan dus (volledig) mineraal of (half) synthetisch zijn en is onderling ook mengbaar. Theoretisch zou het kunnen dat de verschillende dispergenten en detergenten sneller verouderen, maar aangezien de diverse oliefabrikanten dezelfde additieven gebruiken, zoals ZDDP (zink), komt dat praktisch niet voor.
(vol) Synthetische olie op basis van Poly Alpha Olefine of polyalkyleenglycol (PAO/PAG) vindt men uitsluitend in hydraulische systemen en race motoren, is niet (of iig zeer beperkt) mengbaar met minerale olie en kan bepaalde pakkingsmaterialen aantasten. Toepassing van PAG/PAO is ook de basis van indianenverhalen dat het vuil zou losweken bij toepassing van cq overschakelen naar hydrocrack synthetische motorolie.
Overigens mag een motorlie al synthetisch genoemd / aangeduid worden indien het meer dan 50% synthetische olie bevat.

Welke olie moet je kopen ?


Het aanbod van motorolie lijkt vaak op dat van wasmiddelen. De een belooft (nog) meer als de ander. Prijzen zeggen nog minder.
Er zijn tests die aantonen dat sommige dure 'kwaliteitsolie' minder presteert dan de goedkoopste 'supermarkt' olie !!
Let eenvoudig op de minimale API of ACEA specificaties die door de autofabrikant zijn voorgeschreven.
Voor Mercedes-Benz gebruiken wij bv de specificatie MB229.x van MPM.
Speciale doping of extra toevoegingen aan motorolie hebben GEEN toegevoegde waarde wanneer een motorblok gewoon in goede staat is
En ten slotte: Onderhoud is behoud, dus ververs ook regelmatig uw remvloeistof, koelvloeistof, stuurbekrachtiging, differentieel en automaat / versnellingsbak olie !